Inhoudsopgave
Stakeholders in beeld

De wereld om ons heen

Bij Holland Casino hechten we aan de waarden, belangen en behoeften van al onze stakeholders, waaronder gasten, medewerkers, verslavingszorg, het publiek en leveranciers. Strategische stakeholders voor Holland Casino zijn de aandeelhouder (ministerie van Financiën), landelijke en lokale overheden (politiek en ambtelijk), toezichthouders (de KSA, Kansspelautoriteit, en DNB, De Nederlandsche Bank), wetenschappers in de verslavingszorg en branche- en bedrijfsorganisaties. Holland Casino investeert voortdurend in een open dialoog met deze stakeholders om inzicht te krijgen in hun verwachtingen. Het stakeholdermanagement wordt regelmatig gemonitord en geëvalueerd.

DE RELATIE MET ONZE STAKEHOLDERS

Holland Casino is overtuigd van het belang en de noodzaak van een open en evenwichtige dialoog over de toekomst van kansspelen in Nederland en onze maatschappelijke rol daarin. Holland Casino staat oprecht open voor de visies, ideeën en standpunten van alle stakeholders, waarin we het kritische gesprek niet uit de weg gaan. We durven onze dilemma’s te delen en ons kwetsbaar op te stellen.

Ook vanuit onze Sustainability strategie betrekken we stakeholders actief en vragen we hen actief om input. Daarnaast kijken we actief naar onze peers en stellen ons daarin lerend op. De praktische uitwerking hiervan ligt verankerd in ons stakeholderbeleid, waarin we ook specifiek aandacht schenken aan onze Sustainability strategie gerelateerde onderwerpen.

Onderwerpen van gesprek in 2024

De contacten met onze stakeholders in 2024 zijn in kaart gebracht, evenals de acties die hieruit voortvloeiden. In het overzicht wordt de minimale overlegfrequentie per jaar weergegeven, waarbij zo nodig vaker overleg plaatsvindt.

Belangrijke gespreksonderwerpen met onze strategische stakeholders in 2024:

  • Huisvesting en locaties.

  • Sustainability.

  • Zorgplicht en preventie.

  • Anti-witwasbeleid.

  • Reclamebeleid & promotionele kansspelen.

  • Evaluatie aandeelhouderschap.

  • Goede doelen en maatschappelijke initiatieven.

  • Kansspelbelasting, fiscaliteit & lastendruk.

  • Illegaal aanbod & kanalisatie.

Rijksoverheid: Beleidsministeries

Stakeholders en verwachtingen

Het ministerie van Justitie en Veiligheid en het ministerie van Financiën verwachten dat de bedrijfsvoering van Holland Casino in lijn is met de doelstellingen van het Nederlandse kansspelbeleid en de maatschappelijke rol van Holland Casino. Daarnaast wordt verwacht dat Holland Casino bijdraagt aan een veilig en verantwoord kansspelklimaat.

Soort dialoog en frequentie:

  • Regelmatig en structureel overleg met het ministerie van Justitie en Veiligheid en het ministerie van Financiën over diverse onderwerpen (minimaal vier keer per jaar met het ministerie van Financiën).

Onderwerpen van gesprek
Ministerie van Financiën:
  • Financiële status onderneming.

  • Preventiebeleid Kansspelen.

  • Kansspelaanbod tafelspelen, speelautomaten en poker.

  • Evaluatie aandeelhouderschap.

  • Kansspelbelasting, fiscaliteit & lastendruk.

  • Anti-witwasbeleid.

  • CSRD.

Ministerie van Justitie & Veiligheid
  • Zorgplicht en het preventiebeleid kansspelen.

  • Reclamebeleid & promotionele kansspelen.

  • Wilsonbekwame bezoekers.

  • Evaluatie wet Koa.

  • Pokeraanbod en de pokerdialoog.

  • De stijgende lastendruk en regeldruk en de spanning daarvan op de continuïteit.

Rijksoverheid: Politiek

Stakeholders en verwachtingen

In 2024 stond de kansspelsector volop in de politieke belangstelling, voornamelijk door incidenten en publicaties over online kansspelen. De evaluatie van de Wet Kansspelen op Afstand (KOA) heeft de discussie over de toekomst van de online kansspelmarkt verder aangejaagd. Politieke partijen verwachten dat Holland Casino vanuit het staatsaandeelhouderschap een voorbeeldrol vervult bij het beschermen van spelers en het waarborgen van een veilige en verantwoorde speelomgeving, zowel online als in de veertien vestigingen.

Daarnaast heeft de aangekondigde verhoging van de kansspelbelasting aanzienlijke financiële gevolgen voor alle kansspelaanbieders en niet in de laatste plaats voor Holland Casino.

Soort dialoog en frequentie
  • Diverse volksvertegenwoordigers (inclusief ondersteunende staf) in Tweede Kamer. Per dialoogsessie waren steeds zes verschillende politieke partijen vertegenwoordigd.

Onderwerpen van gesprek
  • Zorgplicht en preventie.

  • Kansspelwetgeving (specifiek reclame en bestrijding van illegaliteit).

  • Kansspelbelasting.

  • Impact van beleid en evaluatie van het aandeelhouderschap.

Respons en acties
  • Holland Casino heeft met meerdere Kamerleden gesproken en hen ontvangen voor werkbezoeken.

  • Tijdens diverse gesprekken is de zienswijze van Holland Casino gedeeld over zorgplicht, reclame, kansspelbelasting en andere relevante thema’s.

Decentrale overheden

Stakeholders en verwachtingen

Gemeentebesturen verwachten van Holland Casino dat het zich bij de exploitatie, opening en verbouwing van vestigingen houdt aan de door hen opgestelde voorschriften en vergunningen.

Daarnaast mengen gemeenten zich steeds actiever in het beleid rondom kansspelen, bijvoorbeeld op het gebied van reclame.

Gemeenten verwachten ook dat Holland Casino:

  • Werkgelegenheid in de regio creëert en goed werkgeverschap nastreeft.

  • Duurzaam opereert en oog heeft voor klimaat en omgeving.

Soort dialoog en frequentie
  • Diverse bestuurders en ambtenaren.

  • Vestigingsmanagers en medewerkers van het hoofdkantoor hebben regelmatig contact met gemeenten op ambtelijk en bestuurlijk niveau.

  • Incidenteel heeft ook de CEO bestuurlijk overleg met gemeenten.

Onderwerpen van gesprek
  • Heropening van de locatie Enschede.

  • Sluiting van de locatie Zandvoort.

  • Verplaatsing van Groningen naar Tynaarlo.

  • Rotterdam en Amsterdam over sluiting 24/7.

  • Naleving van gemeentelijke regulering.

  • Infrastructuur.

  • Openingstijden.

  • Duurzaamheid.

  • Reclame.

  • Veilig, eerlijk en verantwoord spel.

Respons en acties
  • Holland Casino heeft deelgenomen aan diverse werkbezoeken en overleggen met gemeentebesturen en andere lokale stakeholders.

Aandeelhouder: Ministerie van Financiën

Stakeholder en verwachtingen

Het ministerie van Financiën is de aandeelhouder van Holland Casino. Daarin stuurt het ministerie enerzijds op het borgen van het publieke belang, anderzijds op de robuustheid en continuïteit van de onderneming. Het ministerie verwacht daarnaast een voorbeeldrol van Holland Casino in het uitvoeren van de maatschappelijke opdracht om bij te dragen aan een veilig en verantwoord kansspelklimaat in Nederland.

Soort dialoog en frequentie
  • Jaarlijks vindt de algemene vergadering van aandeelhouders plaats.

  • Elk kwartaal overlegt de statutaire directie met het ministerie van Financiën.

  • Periodiek overleg tussen het ministerie van Financiën en de (voorzitter van de) raad van commissarissen (rvc).

  • Extra overleg bij:

    • Een vacature in de raad van commissarissen en/of statutaire directie.

    • Een investeringsvoorstel boven de € 10 miljoen.

Onderwerpen van gesprek
  • Publiek belang: veilig en verantwoord spel, reclame, toezicht, preventie en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).

  • Voldoen aan wet- en regelgeving.

  • Herijking strategie van Holland Casino.

  • Functioneren, samenwerking, beloning, (her)benoeming en continuïteit van bestuurders en leden van de raad van commissarissen.

  • Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen, inclusief CSRD-rapportage.

  • Financiële ontwikkelingen bij Holland Casino, waaronder het dividendbeleid, meerjarenprognoses en de impact van de kansspelbelasting.

  • Evaluatie aandeelhouderschap.

Respons en acties
  • Benoeming van drie commissarissen, waaronder een nieuw lid, een nieuwe voorzitter en een herbenoeming.

  • Besluitvorming over dividendvoorstel en de jaarrekening.

  • Gesprek over de toekomst van het aandeelhouderschap van Holland Casino.

  • Besluitvorming over de sluiting van de vestiging in Zandvoort.

Het Ministerie van Financiën verwacht een voorbeeldrol van Holland Casino in het uitvoeren van de maatschappelijke opdracht om bij te dragen aan een veilig en verantwoord kansspelklimaat in Nederland.’’

Holland Casino investeert voortdurend in een open dialoog met zijn stakeholders om inzicht te krijgen in hun verwachtingen.

Organisaties op het gebied van preventie kansspelverslaving

Stakeholders en verwachtingen

Holland Casino werkt samen met ervaringsdeskundigen en wetenschappers om een gezond casinobezoek te bevorderen. Deze experts hechten veel waarde aan hun onafhankelijkheid ten opzichte van Holland Casino, zodat zij objectief advies kunnen geven.

Holland Casino benut deze kennis om een toonaangevend preventiebeleid te ontwikkelen. De gekozen samenwerkingsvormen zijn hierop afgestemd, met maximale transparantie over de ontvangen adviezen en de manier waarop deze worden verwerkt in het beleid, de operatie en de bedrijfsvoering.

Soort dialoog en frequentie
  • Adviesgroep Preventiebeleid Kansspelen (zes keer per jaar):

    • Adviseert Holland Casino gevraagd en ongevraagd over het preventiebeleid.

    • Bestaat uit wetenschappers, experts uit de verslavingszorg en ervaringsdeskundigen.

  • Wetenschappelijke samenwerking (twee keer per jaar):

    • Holland Casino werkt mee aan het project A Safe Bet van de Universiteit van Amsterdam en de Erasmus Universiteit.

      • Dit project onderzoekt onder andere passende interventies bij Holland Casino Online.

      • Recent heeft dit onderzoek een flinke financiële bijdrage van € 125.000 ontvangen van het International Center for Responsible Gaming.

      • Het programma richt zich vooral op spelers die nog geen gokverslaving hebben ontwikkeld, maar wel risico lopen op kansspelgerelateerde klachten.

Andere samenwerkingen

Holland Casino wisselt regelmatig kennis en ervaringen uit met diverse (lokale) zorgverleners, experts, wetenschappers en instanties over zijn preventie- en anti-witwasbeleid. Daarnaast werkt Holland Casino actief samen met onderwijsinstellingen die les geven aan studenten boven de 18 jaar, wetenschappers en andere maatschappelijke organisaties.

Onderwerpen van gesprek
  • Evaluatie van het preventiebeleid (voor zowel online als de vestigingen).

  • Preventie van kansspelproblematiek onder medewerkers en inzet van anonieme zorg & ervaringsdeskundigheid.

  • Aanscherping van reclamerestricties voor kwetsbare groepen.

  • Aanscherping van het jongvolwassenenbeleid en beleid voor gasten met een lager inkomen dan het sociaal minimum of andere financieel kwetsbare groepen.

  • Samenwerking met deskundigen en ervaringsdeskundigen.

  • Alcohol-, drugs-, medicijn- en kansspelbeleid (ADMK).

  • Reclamebeleid.

Respons en acties
  • In 2024 kwam de Adviesgroep Preventiebeleid Kansspelen (PBK) zes keer bijeen. De adviesgroep adviseerde over:

    • Informatieverplichtingen en gespreksinterventies.

    • Aanscherpingen in het jongvolwassenenbeleid en beleid voor financieel kwetsbare groepen.

    • Reclamebeleid en ontwikkelingen in de online kansspelmarkt.

    • Nieuwe onderdelen die zijn toegevoegd aan het preventiebeleid.

  • Het PBK is in 2024 geëvalueerd, waarna voor 2025 een nieuw beleid is vastgesteld.

  • Diverse aanscherpingen zijn doorgevoerd op het gebied van preventie, kwetsbare groepen en reclame.

  • Implementatie van de Beleidsregel Verantwoord Spelen.

  • Alle teksten op de website zijn aangepast naar taalniveau B1, zodat alle bezoekers de informatie beter kunnen begrijpen.

  • Stopzetting van de 24/7 opening van de vestigingen Amsterdam-West en Rotterdam.

  • Verblijfsduur van gasten als indicator is in 2024 verder ontwikkeld met de adviesgroep:

    • Na technische verbeteringen in de uitregistratie is de foutgevoeligheid verminderd en het controleproces voor langverblijf verbeterd.

    • Er zijn analyses uitgevoerd om normen voor lang verblijf vast te stellen en passende preventieve interventies te ontwikkelen.

Stakeholder: Financiers

Stakeholders en verwachtingen

Financiers, zoals banken, verwachten dat Holland Casino een adequaat ingerichte administratieve organisatie en interne beheersing hanteert. Daarnaast wordt transparantie verwacht in de financiële prestaties en rapportages. Holland Casino moet als vanzelfsprekend voldoen aan de gestelde bankconvenanten en de geldende wet- en regelgeving.

Soort dialoog en frequentie
  • Het bestuur heeft in 2024 periodiek contact gehad met de banken.

Materiële onderwerpen 2024

Belangrijke onderwerpen in de dialoog zijn hierbij de ontwikkeling van het resultaat, liquiditeit en bankconvenanten. Daarnaast is gesproken over de mogelijke verlenging van de in september 2025 aflopende kredietovereenkomst.

Respons en acties
  • Holland Casino bespreekt regelmatig actuele financiële scenario’s met zowel banken als verzekeringsmaatschappijen.

  • Banken worden door Holland Casino geïnformeerd over de toekomstige ontwikkelingen met betrekking tot de bankconvenanten.

  • De lopende kredietovereenkomst is in gewijzigde vorm met een jaar verlengd tot september 2026 (klik hier voor verdere toelichting).

Holland Casino werkt samen met ervaringsdeskundigen en wetenschappers om een gezond casinobezoek te bevorderen.

Stakeholder: Toezichthouders

Stakeholders en verwachtingen

Toezichthouders, zoals de Kansspelautoriteit (Ksa), De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), verwachten dat Holland Casino:

  • Gasten veilig en verantwoord spel aanbiedt.

  • Zich strikt houdt aan de geldende wet- en regelgeving;

  • Een actief preventiebeleid kansspelen en een anti-witwasbeleid voert.

  • Voldoet aan de verplichtingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Soort dialoog en frequentie
  • Met de Ksa vindt een jaarlijkse bijeenkomst plaats, evenals periodiek bestuurlijk overleg over het beleid van het beleid van de vestigingen.

  • De Ksa houdt toezicht op de uitvoering van de zorgplicht en consumentenbescherming, evenals op de naleving van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en de Wet op de kansspelen (WOK).

  • Er hebben diverse overleggen plaatsgevonden tussen de brancheverenigingen VNLOK (Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders) en NOGA (Nederlandse Online Gambling Associatie) en het bestuur van de Ksa, onder andere over de zorgplicht.

Materiële onderwerpen in 2024
  • Naleving van de kansspelwet- en regelgeving en financiële toezichtwetgeving (Wet op de kansspelen, Wet op het financieel toezicht, Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en Sanctiewet).

  • Meldingen van incidenten en klachten.

  • Reclame- en wervingsactiviteiten.

  • Zorgplicht en het veilig en verantwoord aanbieden van kansspelen.

  • Controledatabank.

Respons en acties
  • De Ksa ontvangt per kwartaal een rapportage met daarin:

    • Een overzicht van de baten en lasten.

    • De ontwikkelingen op het gebied van tafelspelen en speelautomaten.

    • Informatie over acties en incidenten.

  • Holland Casino heeft diverse (audit)rapportages naar aanleiding van informatieverzoeken van de KSA ingediend, waaronder rapportages over witwassen, reclame en het preventiebeleid.

  • De AP (Autoriteit Persoonsgegevens) heeft van ons acht datalekmeldingen ontvangen.

  • DNB heeft in 2024 twee positieve besluiten op de betrouwbaarheidstoetsing gegeven.

Stakeholder: Aanbieders in de kansspelsector

Stakeholders en verwachtingen

Andere kansspelaanbieders en brancheorganisaties verwachten van Holland Casino een constructieve en positieve samenwerking binnen de sector. Holland Casino heeft hierin een voorbeeldrol en wordt geacht kennis te delen over de ontwikkelingen binnen de kansspelsector.

Belangrijke organisaties in deze samenwerking zijn:

  • Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders (VNLOK).

  • VAN Kansspelen (branchevereniging voor gereguleerde kanspeelaanbieders).

  • Nederlandse Online Gambling Associatie (NOGA).

Soort dialoog en frequentie
  • Holland Casino is medeoprichter van VNLOK en heeft zitting in het bestuur.

  • Er is nauwe samenwerking met VAN Kansspelen en NOGA op diverse deelgebieden.

  • Op specifieke onderwerpen werkt Holland Casino ook individueel samen met andere aanbieders.

Materiële onderwerpen 2024
  • Reclame- en wervingsbeleid.

  • Bestrijding van illegaliteit in de kansspelsector.

  • Gedeelde preventieve maatregelen ter bescherming van spelers.

  • Fiscaliteit en bonussen.

  • Effecten van de verhoging van de kansspelbelasting.

  • Speellimieten en reclame, in reactie op nieuwe wet- en regelgeving.

Respons en acties
  • In 2025 zal de samenwerking binnen de sector worden voortgezet.