Risk
Risk
Holland Casino opereert in een dynamische omgeving die zowel kansen als aanzienlijke risico’s met zich meebrengt. Door een gebalanceerde benadering van deze risico’s waarborgt het bedrijf zowel zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid als de realisatie van strategische doelstellingen.
In 2024 werd Holland Casino geconfronteerd met diverse uitdagingen, waaronder een verdere verhoging van de kansspelbelasting, aangescherpte eisen van toezichthouders, veranderende economische en arbeidsmarktcondities en een toenemend maatschappelijk en politiek kritisch sentiment ten aanzien van kansspelen.
Door een gebalanceerde benadering van risico’s waarborgt Holland Casino zowel zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid als de realisatie van strategische doelstellingen.
Risicomanagement
Het risicomanagement van Holland Casino is afgestemd op de missie, kernwaarden, strategie, kansen en doelstellingen op verschillende niveaus. Daarbij wordt rekening gehouden met de risicobereidheid van het bedrijf en de verwachtingen van gasten en andere belanghebbenden. Door een gedegen risicoanalyse en een optimaal ingericht risicomanagementproces beheerst Holland Casino deze risico’s zo goed mogelijk. De beheersmaatregelen worden cyclisch geëvalueerd en waar nodig aangepast, om zowel de huidige situatie te verbeteren als de kans op het behalen van strategische doelstellingen te vergroten. Risicomanagement is geïntegreerd in de dagelijkse bedrijfsvoering en wordt door alle lagen van de organisatie actief gedragen.
Proces
Het risicomanagementproces doorloopt een continue cyclus waarin significante risico’s en kansen worden geïdentificeerd en passende beheersmaatregelen worden vastgesteld. Dit gebeurt zowel bottom-up (lijnmanagement) als top-down (directieteam). Holland Casino baseert zijn interne beheersing op COSO ERM 2017 en werkt conform de principes van de Nederlandse Corporate Governance Code 2022.
Risico’s worden per domein geanalyseerd op basis van de vastgestelde risicobereidheid (risk appetite). In algemene zin is Holland Casino terughoudend in het nemen van risico’s. Toch dwingen ontwikkelingen vanuit gasten en de markt soms tot het nemen van beperkte risico’s. Daarom is de algehele risicobereidheid vastgesteld op een laag niveau. Risico’s die buiten de vastgestelde risicobereidheid vallen worden direct gerapporteerd en indien nodig geëscaleerd.
In de tabel op pagina 96 is de risicobereidheid per strategische pijler en impactgebied weergegeven in de vorm van een heatmap. De afdeling Risicomanagement heeft een onafhankelijke monitorfunctie ten opzichte van de risico’s en bijbehorende beheersmaatregelen. Middels periodieke evaluaties wordt gemeten of de geïmplementeerde beheersmaatregelen doelmatig de risico’s mitigeren, zodat het actuele risicoprofiel in lijn is met de risicobereidheid. Indien nodig worden er verbetervoorstellen geïnitieerd, waarvan na implementatie de effectiviteit wordt vastgesteld. Dit maakt het risicomanagementproces binnen Holland Casino een continue cyclus.
Rapportages met resultaten en inzichten worden periodiek verstrekt aan het bestuur en het directieteam. Dit stelt hen in staat tijdig en adequaat te anticiperen op relevante ontwikkelingen en waar nodig bij te sturen.
Three lines of defense
Het beleid Corporate Governance beschrijft hoe Holland Casino wordt bestuurd en beheerst. Het bedrijf volgt de Nederlandse Corporate Governance Code (20 december 2022), inclusief de principes uit hoofdstuk 1.2 over adequate interne risicobeheersings- en controlesystemen.
De risicomanagementorganisatie is gebaseerd op het Three lines of defense model. In dit model is de eerste lijn (het management, de operatie en een groot deel van de stafafdelingen) verantwoordelijk voor het inrichten, effectueren en uitvoeren van primaire en ondersteunende processen, inclusief bijbehorende beheersmaatregelen (controls). Dit omvat ook het beheersen van risico’s, het naleven van wet- en regelgeving die op deze processen van toepassing is, en de continue monitoring van processen en beheersmaatregelen.
De tweede lijn omvat de compliance- en risicomanagementfunctie, die toetst, faciliteert, adviseert, controleert en toezicht houdt op de kwaliteit van risicobeheersing binnen het lijnmanagement.
De derde lijn, Internal Audit, beoordeelt of de risico-eigenaren hun risico’s effectief beheersen en of de samenwerking tussen de eerste en tweede lijn goed functioneert.
Het bestuur is eindverantwoordelijk voor het integrale risicomanagementsysteem. Deze verantwoordelijkheden zijn schematisch weergegeven in de onderstaande tabel. Daarnaast beschikt Holland Casino over een Functionaris Gegevensbescherming, die toezicht houdt op de naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Risicocultuur
Voor succesvol risicomanagement zijn twee aspecten van belang. Om risicomanagement zo veel mogelijk draagvlak te geven, maakt Holland Casino onderscheid tussen de harde aspecten van risicomanagement (processen, procedures en rapportages) en de zachte aspecten (risicobewustzijn, kernwaarden, communicatie en onderling vertrouwen). Samen vormen deze elementen de risicomanagementorganisatie en -cultuur.
Om de risicocultuur te versterken, biedt Holland Casino medewerkers verplichte interactieve e-learnings aan. Hierdoor wordt risicobewust handelen gestimuleerd, zowel op het hoofdkantoor als in de vestigingen.
Om risicomanagement zo veel mogelijk draagvlak te geven, maakt Holland Casino onderscheid tussen de harde en zachte aspecten van risicomanagement.
Voortgang
In 2023 is gestart met een volledige herbeoordeling van strategische risico’s in lijn met de nieuwe strategie 2024-2028. Hiertoe vond brede afstemming plaats met het directieteam en betrokken managers om te toetsen of de geïdentificeerde risico’s nog steeds actueel en relevant zijn binnen de nieuwe strategische koers. In 2024 is deze beoordeling voortgezet en is hierover gerapporteerd.
Daarnaast heeft in 2024 een (her)inrichting plaatsgevonden van het tweedelijns risicomanagement- en compliancefunctie. Hierdoor worden de diverse onderdelen van deze second line of defense niet langer versnipperd binnen de organisatie uitgevoerd. De functies risicomanagement, compliance en procesmanagement zijn samengevoegd tot één afdeling: Risk, Compliance & Procesmanagement (RC&P). Dit bevordert samenwerking en uniformiteit in definities en methodes voor risico-inventarisatie, risicobereidheid, risico-acceptatie en risicobeheersing.
Daarnaast zijn voor diverse afdelingen binnen Holland Casino de procesbeschrijvingen herijkt en verder uitgewerkt. Daarbij zijn management- en keyrisico’s opnieuw geïdentificeerd, de risicobereidheid vastgesteld en beheersmaatregelen opgeleverd. Deze herijking wordt in het komende jaar verder geëffectueerd.
Strategisch model
De strategische risico’s zijn opgenomen in de tabel Strategische risico's per categorie (pagina 97 t/m 99) en met corresponderende cijfers in kaart gebracht in onderstaand strategische model. Dit model biedt inzicht in de risicodekking en maakt het mogelijk om eventuele hiaten op te vullen.
Uit de schematische weergave blijkt dat vrijwel alle domeinen binnen de organisatie worden beïnvloed door strategische risico’s en dat deze risico’s worden gedekt door bijbehorende beheersmaatregelen. Daarbij is niet alleen het domein benoemd, maar ook aangegeven op welke wijze het door risico’s geraakt kan worden.
De monitoring van strategische risico’s vindt plaats op basis van vijf impactgebieden (zie tabel Impactgebieden). Deze impactgebieden zijn ook gekoppeld aan de risicobereidheid (pagina 96).
Impactgebieden
Toelichting |
|
Compliance en integriteit |
Holland Casino zet zich in voor een veilige omgeving voor zowel gasten als medewerkers. Daarnaast streeft het bedrijf ernaar om volledig te voldoen aan alle relevante wet- en regelgeving. |
Reputatie |
Holland Casino bewaakt zijn maatschappelijke rol en zorgplicht, waaronder het preventiebeleid. Daarnaast wil het bedrijf bekendstaan als een aantrekkelijke en betrouwbare kansspelaanbieder binnen een veilige spelomgeving. |
Dienstverlening |
De gastbeleving staat centraal. Holland Casino is bereid op een verantwoorde manier risico’s te accepteren om een hoogwaardige en onderscheidende dienstverlening te bieden. |
Innovatief vermogen |
Holland Casino benut de zijn capaciteit om effectief nieuwe ideeën, producten, processen en diensten te ontwikkelen en implementeren die waarde toevoegen. |
Financieel |
Holland Casino beschikt over een solide financiële positie zonder uitstaande leningen en is bereid op een verantwoorde manier financiële risico’s te accepteren. |

Risico |
Beschrijving |
Pijler |
Impactgebied |
Risk driver |
Mitigatie |
---|---|---|---|---|---|
1. Niet voldoen aan (aangescherpte) wet- en regelgeving en vergunningsvereisten |
Door aangescherpte wet- en regelgeving en vergunningsvereisten, mogelijke interpretatieverschillen met toezichthouders en operationele uitdagingen (zowel landbased als online), bestaat het gevaar dat Holland Casino mogelijk niet aan alle wettelijke en vergunningsvereisten voldoet, waaronder de verplichting om gasten een veilig en verantwoorde spel omgeving aan te bieden. Dit kan, in het ergste geval, leiden tot een (tijdelijke) staking van de vergunning. Dit heeft eveneens zijn weerslag op de ondernemingsvrijheid waardoor (commerciële)kansen worden gemist, geen 9+ gastbeleving kan worden geboden en medewerkers onnodig zwaar worden belast. Holland Casino zet daarom in op een constructieve samenwerking tussen commercie, operatie en compliance, heldere dialogen met toezichthouders en voldoende (vak)expertise en flexibiliteit van medewerkers. |
Maatschappij |
Compliance & Integriteit |
(Aangescherpte) wet- en regelgeving en vergunnings-vereisten |
|
2. Niet tijdig kunnen voldoen aan ESG criteria |
Met invoering van de CSRD-rapportagerichtlijnen wordt de maatschappelijke bijdrage van Holland Casino in en rondom haar waardeketen geformaliseerd op gebied van milieu, maatschappij en bestuur (ESG). Door onvoldoende voorbereiding en prioritering bestaat de kans dat in 2028, wanneer gerapporteerd wordt over boekjaar 2027, niet (volledig) kan worden voldaan aan gestelde rapportagenormen en richtlijnen. Dit kan afbreuk doen aan de gewenste positie als ESG koploper binnen de sector, de reputatie van Holland Casino schaden en leiden tot financiële repercussies. |
Maatschappij |
Reputatie |
Verplichte ESG verantwoording |
|
3. Negatieve politieke en publieke beeldvorming |
Risico dat Holland Casino zodanige reputatieschade oploopt, waardoor ze draagvlak bij stakeholders verliest en zo het mandaat voor haar bedrijfsactiviteiten ziet ingeperkt of zelfs afgenomen. |
Maatschappij |
Reputatie |
Goede informatiepositie, crisisorganisatie en relevant relatienetwerk |
|
4. Ongunstige economische ontwikkelingen |
Door negatieve koopkrachtontwikkelingen, voortdurende hoge inflatie, sterk stijgende kosten, en restricties op mogelijkheden om inkomsten te verhogen zou Holland Casino niet (meer) in staat kunnen zijn om een rendabel business model te hanteren. Dit zou de continuïteit van Holland Casino op langere termijn in gevaar kunnen brengen. Holland Casino werkt derhalve continu aan optimalisatie van haar bedrijfsvoering, alsmede aan uitwerking en uitvoering van een lange termijn strategie. |
Aanbod |
Financieel |
Rentabiliteit bestaande operatie |
|
5. Onjuiste propositie binnen de arbeidsmarkt |
Wanneer Holland Casino haar arbeidsmarktpropositie onvoldoende weet aan te laten sluiten bij hedendaagse arbeidsvoorwaarden en omstandigheden, bestaat het risico dat te weinig (gekwalificeerd) personeel wordt aangetrokken en behouden. Focus punten hierbij zijn heersende cultuur, arbeidsvoorwaarden, opleidings- en doorgroei mogelijkheden, roostering en work- lifebalance. Wanneer dit niet juist aansluit aan behoefte vanuit de markt kan dit leiden tot vermindering van zowel het innovatievermogen, de financiële stabiliteit en onvoldoende naleving van wet- en regelgeving. |
Medewerker |
Reputatie |
Herziene arbeidsmarkt propositie met moderne arbeidsvoorwaarden |
|
6. Mismatch gastbehoeften en aanbod |
Kennis van onze (potentiële) gasten en gastsegmenten is cruciaal. Indien het speltechnische- en gastronomische aanbod suboptimaal aansluit bij de gastbehoeften en –wensen, hebben onze gasten geen 9+ ervaring. Dit kan bezoeken doen afnemen en de verdiencapaciteit onder druk zetten. |
Aanbod |
Dienstverlening |
Rendement nieuwe doelgroepen |
|
7. Beperkte liquiditeitsruimte voor innovatie |
Door onjuiste allocatie en prioritering van financiële middelen kan de ruimte voor innovatie van processen, productaanbod en dienstverlening naar gasten zodanig worden beperken, dat een 9+ gastbeleving wordt belemmerd en de verdiencapaciteit onder druk komt te staan. Holland Casino werkt hieraan door prudent financieel beleid te voeren, financiële middelen vrij te blijven maken t.b.v. innovatie en duidelijke investeringskeuzes te maken. |
Go to market |
Innovatief vermogen |
Financiele positie |
|
8. Moeizame transitie naar een data-gedreven organisatie |
Het risico bestaat dat de Holland Casino moeizaam een slag kan maken naar een succesvolle data-gedreven organisatie. Dit kan worden veroorzaakt door een zowel kwalitatief als kwantitatief datagebrek, ontoereikende (ondersteunende) middelen en gebrek aan gespecialiseerde vaardigheden. Als dit risico zich materialiseert, kan dit leiden tot gemiste kansen voor efficiëntieverbetering en concurrentievoordeel in de markt. |
Maatschappij |
Innovatief vermogen |
Data gedreven organisatie |
|
