Strategie
Strategie
Vorig jaar heeft Holland Casino zijn herijkte strategie Durven inzetten op morgen geïntroduceerd, die richting geeft aan de periode 2024-2028. Deze strategie bepaalt wat nodig is om relevant, veerkrachtig en financieel gezond te blijven in de snel veranderende maatschappij.
Strategie 2024-2028: Durven inzetten op morgen
De wereld rondom Holland Casino heeft ingrijpende veranderingen ondergaan als gevolg van de coronapandemie, inflatie, demografische en technologische ontwikkelingen, de perceptie rondom kansspelen, de noodzaak tot verdere verduurzaming en de ontwikkelingen op de online kansspelmarkt in Nederland. Deze fundamentele veranderingen vragen om een strategisch antwoord van Holland Casino. Daarnaast is er sprake van een scheefgroei tussen onze omzet- en kostenontwikkeling, waardoor het essentieel is om in te spelen op de veranderende behoeften van gasten, medewerkers en andere stakeholders en de eisen die daaruit voortvloeien.
Onze strategie tot 2028, Durven inzetten op morgen, heeft als doel op de lange termijn geaccepteerd, relevant en financieel gezond te blijven.
Om onze maatschappelijke opdracht te vervullen en tegelijkertijd relevant en financieel gezond te blijven, richten we ons op:
De gast van morgen.
De medewerker van morgen.
De maatschappij van morgen.
Dit zijn de drie kernpijlers van het Holland Casino van de toekomst. Voor elk van deze pijlers is er een moverende reden om deze vanuit een integraal strategisch perspectief te benaderen.

Om voor verschillende groepen in de samenleving een relevante keuze te blijven bieden voor veilig en verantwoord spel, hanteert Holland Casino een gedifferentieerde gastenstrategie. De gemiddelde leeftijd van onze gasten in onze vestigingen neemt toe. Uiteraard blijft deze groep een belangrijke doelgroep, maar om maatschappelijk relevant te blijven moeten we ook inspelen op de behoeften en verwachtingen van jongere generaties en toekomstige doelgroepen. Dit vraagt om een juiste balans tussen bestaande en nieuwe doelgroepen.
Daarom moeten we strategisch en in het juiste tempo investeren in concepten die nieuwe generaties aantrekken. Dat betekent onder meer investeren in een perfecte digitale gastreis, waar de gast weet hoe het spel werkt en zich tegelijkertijd bewust is van zijn eigen speelgedrag. Hierin vervult Holland Casino een belangrijke gidsrol. Met het oog op een nieuwe generatie spelers investeren we dan ook in nieuwe spelconcepten die hieraan voldoen. De nieuwe generatie spelers stelt bovendien andere eisen aan de beleving rondom ons aanbod, bijvoorbeeld op het gebied van Food & Beverage en entertainment. Ook onderzoeken we of we onze marketing beter kunnen aansluiten op de wensen en behoeften van de gast van morgen.
Uiteraard blijven we ook investeren in de verdere ontwikkeling van ons preventiebeleid en het tegengaan van witwassen. Gasten moeten eenvoudig toegang hebben tot informatie en goed worden voorgelicht, op een manier die aansluit bij hun (ook digitale) voorkeuren.
Voor Holland Casino Online betekent dit een versterking van de al ingezette digitale strategie. We willen een relevante marktpartij blijven en onze maatschappelijke functie ook in de online wereld blijven vervullen. Daarom verscherpen we onze focus op online poker en andere live casinospelen en blijven we een voorloper op het gebied van veilig en verantwoord spel. Daarnaast zetten we stappen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en optimaliseren we de digitale gastreis van morgen.

Holland Casino ambieert een plek in de top 5 van Nederlandse hospitality-werkgevers en zet daarom in op de medewerkers van morgen. In een krappe arbeidsmarkt vergt deze ambitie aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, flexibele contractvormen en ontwikkelingsmogelijkheden voor alle doelgroepen, evenals een aansprekend Employer Brand. We houden daarbij rekening met de verschillende levensfasen waarin medewerkers zich bevinden. Door slim in te spelen op bezetting en flexibiliteit creëren we niet alleen meer mogelijkheden voor medewerkers, maar verbeteren we ook de gastbeleving, waarbij jongere medewerkers aansluiten bij jongere doelgroepen. Zo blijven we aantrekkelijk voor de medewerker van morgen.
We moeten strategisch en in het juiste tempo investeren in concepten die nieuwe generaties aantrekken.

De medewerker van morgen wil zich persoonlijk ontwikkelen en groeien. Daarom positioneren we ons nadrukkelijker als toonaangevende hospitality-opleider. Bij Holland Casino kunnen medewerkers unieke vaardigheden opdoen die hen in hun hele carrière helpen, zowel binnen als buiten Holland Casino. Dit doen we via onze HC Academy en in samenwerking met onderwijspartners. Ook investeren we in leiderschap. Voor de gasten van morgen hebben we immers ook de leiders van morgen nodig. Doordat dit gepaard gaat met een positieve persoonlijke ontwikkeling snijdt het mes aan meerdere kanten.
Door een maatschappelijke bril bezien, vraagt de medewerker van morgen om een sterke bedrijfsethiek met heldere normen en waarden. Medewerkers verwachten dat het management stelling neemt over de normen en waarden waar Holland Casino voor staat en dat het DNA en de ethische cultuur actief worden uitgedragen. Veiligheid, diversiteit, inclusie en werkplezier staan hierbij centraal. Tot slot wil Holland Casino medewerkers de kans bieden een maatschappelijke bijdrage te leveren, bijvoorbeeld door lokale maatschappelijke samenwerkingsinitiatieven te steunen of vrijwilligerswerk te verrichten. Zo bouwen we aan trots en versterken we het besef van onze maatschappelijke relevantie.

De kern van Holland Casino’s maatschappelijke opdracht ligt in het bijdragen aan een veilig en verantwoord kansspelklimaat. Holland Casino wil hierin vooroplopen. Alleen met een duidelijke strategie, beleid en concrete invulling van deze maatschappelijke rol kan Holland Casino een geloofwaardige rol in de maatschappij innemen.
Het is cruciaal dat investeringen in onze strategie en de borging van de bedrijfsmatige continuïteit en financiële huishouding elkaar niet te veel verstoren.
Daarom staan gezond casinobezoek en onze bijdrage aan een veilig en verantwoord kansspelklimaat centraal in onze Sustainability strategie dat in 2024 is afgerond. Zie hiervoor het betreffende hoofdstuk in dit verslag. Hierbij spelen onze strategische inzet op aansprekend werkgeverschap en onze lokale verbindende rol in de maatschappij ook een rol.
Vanuit deze visie bouwt Holland Casino aan zijn positie als koploper op het gebied van veilig, eerlijk en verantwoord spel, met een vooruitstrevende aanpak. Op basis van wetenschappelijke inzichten en onafhankelijk advies voert Holland Casino zijn zorgtaak uit vanuit een tweesporenbeleid. Dit houdt in dat we ons enerzijds richten op de grote groep recreatieve spelers en anderzijds op de kleine groep kwetsbare spelers. Voor beide groepen zijn wij verantwoordelijk voor de juiste voorlichting en begeleiding, zodat spelers meer inzicht en bewustzijn krijgen in hun speelgedrag. Voor de kleine groep probleemspelers hanteren we een restrictief beleid, met adequate risicoprofilering en effectieve begrenzingen. We blijven zoeken naar nieuwe wegen om elke dag een stap vooruit te zetten. Holland Casino wil zorg en wetenschap verbinden en samen werken aan het gezond houden van spelers en het ontwikkelen van werkelijk effectieve oplossingen voor probleemspelers, zowel fysiek als online.
Tot slot investeren we in een robuuste verankering in en bredere bijdrage aan de maatschappij. Holland Casino draagt aantoonbaar en positief bij aan de omgeving waarin het opereert. Dit doen we niet alleen door de excellente uitvoering van onze maatschappelijke opdracht, maar ook door een uitstekende werkgever, buurman, opleider, sponsor en maatschappelijke partner te zijn. We richten onze activiteiten zo efficiënt mogelijk in om onze impact zichtbaar te maken.
Strategisch model
De strategie Durven inzetten op morgen is, naast de vaststelling van de drie strategische pijlers, vertaald naar een strategisch model. Het optimale aanbod voor de gast via het juiste kanaal (go-to-market) vormt de basis van dit model. Op basis van analyses over wat toekomstige generaties gasten van Holland Casino verwachten, kunnen we gericht kiezen hoe we ons aanbod verbeteren en vernieuwen in lijn met de verwachtingen van deze groepen. Daarnaast bepaalt dit ook welke kanalen het beste kunnen worden ingezet om een relevante speler te blijven in het bieden van veilig, eerlijk en verantwoord kansspel.
Connectiviteit
De drie strategische pijlers hangen nauw met elkaar samen en versterken elkaar. Het verbinden ervan leidt tot de meest logische keuzes en prioriteiten. Deze onderlinge connectiviteit kenmerkt de kracht van en juiste keuzes binnen ons strategisch kader.
Doelgroepen & medewerkers
Tevreden en gemotiveerde medewerkers dragen bij aan een optimale gastbeleving. Gasten willen zichzelf kunnen herkennen in de medewerkers die hen verwelkomen. Dit geldt zowel voor de bestaande, wat oudere doelgroepen als voor jongere en toekomstige gasten. Daarom hebben strategische keuzes voor bepaalde doelgroepen ook impact op het gewenste profiel en de vaardigheden van medewerkers. Een goede match heeft positieve impact op zowel de gastbeleving als de medewerkersbeleving.
Medewerkers & maatschappij
Nieuwe generaties medewerkers stellen hogere eisen aan de maatschappelijke toegevoegde waarde van een organisatie. Wil Holland Casino aantrekkelijk blijven voor nieuwe medewerkers, dan is het essentieel om te investeren in een positieve voorbeeldrol in bijvoorbeeld diversiteit, duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het ene belang versterkt het andere.

Doelgroepen & maatschappij
Nieuwe generaties gasten hechten steeds meer waarde aan het maatschappelijke profiel van organisaties. Heeft Holland Casino een oprechte en wezenlijke rol in de samenleving en een geloofwaardig verhaal over zijn positieve bijdrage, dan blijven we ook aantrekkelijk voor nieuwe generaties gasten. Naast de primaire maatschappelijke taak om veilig en verantwoord kansspel aan te bieden, wil Holland Casino een bredere bijdrage leveren aan de maatschappij en een steviger verankering in de samenleving realiseren. Deze combinatie leidt tot synergie.
De kern van Holland Casino’s maatschappelijke opdracht ligt in het bijdragen aan een veilig en verantwoord kansspelklimaat.
Borgen van bedrijfsmatige continuïteit en financiële huishouding
De investeringsbereidheid van Holland Casino in de drie strategische pijlers is overigens niet ongelimiteerd. Holland Casino kan, moet en wil in de strategie investeren, maar voorop staat dat de bedrijfsmatige continuïteit en financiële huishouding wel gewaarborgd moeten worden. Immers, de financiële positie van Holland Casino staat onder druk door gestegen kosten, waaronder hoge inflatie, verhoging van de cao, investeringen in duurzaamheid, het spelaanbod, personeelsbezetting en natuurlijk de verhoging van de kansspelbelasting. Daarnaast moet Holland Casino rekening houden met de aflossing van de coronaschulden.
Het is cruciaal dat investeringen in onze strategie en de borging van de bedrijfsmatige continuïteit en financiële huishouding elkaar niet te veel verstoren.