Compliance
Compliance
Het bestaansrecht van Holland Casino ligt in zijn maatschappelijke opdracht om veilig, eerlijk en verantwoord kansspel aan te bieden. Het actief toezien op en uitvoeren van het Preventiebeleid Kansspelen, de naleving van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), de Wet op de kansspelen (Wok) en het borgen van informatiebeveiliging en privacy zijn daarom essentieel voor het functioneren van Holland Casino.
Ontwikkelingen wet- en regelgeving
Het publieke debat over online kansspelen in 2024 was stevig. Dit kwam mede door aanhoudende berichtgeving over de kwaliteit van de zorgplicht en de naleving van wet- en regelgeving door aanbieders van online kansspelen. Onder meer de Consumentenbond, de Nationaal Rapporteur Verslavingen en de Kansspelautoriteit publiceerden over vermeende tekortkomingen van online aanbieders op het gebied van zorgplicht en reclame. Naar aanleiding hiervan zijn in 2024 nieuwe beleidsregels voor zorgplicht van de Kansspelautoriteit (Ksa) van kracht gegaan en heeft het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) nieuwe regelgeving geïntroduceerd voor online kansspelen.
In 2023 werd een aanscherping van de reclamewetgeving doorgevoerd, waardoor per 1 juli 2024 ongerichte reclame voor online kansspelen is verboden. Tot 1 juli 2024 mogen aanbieders nog wel evenementen en tv-programma’s sponsoren, en tot 1 juli 2025 is sportsponsoring nog toegestaan.

De regelgeving rondom de zorgplicht van online kansspelaanbieders is in 2024 verder aangescherpt. De Ksa heeft haar Beleidsregel verantwoord spelen met ingang van 1 oktober 2024 vernieuwd. Voor online kansspelaanbieders was sinds 1 juli 2023 ongerichte reclame al verboden. Per 1 oktober 2024 zijn stortingslimieten voor spelers ingevoerd. Daarnaast heeft het ministerie van J&V tegelijkertijd de Regeling speellimieten en bewuster speelgedrag geïntroduceerd, waardoor spelers vooraf een speellimiet in euro’s moeten invoeren, met een gemaximeerd bedrag.
Deze nieuwe regels vragen om een ingrijpende implementatie binnen de online organisatie en stellen met name de compliance-organisatie voor een grote opgave.
Ontwikkelingen compliance
In 2024 is de afdeling Compliance verder uitgebreid, is de organisatiestructuur aangepast en zijn werkprocessen verbeterd. Om beleid en processen helder en consistent in te richten, werd in 2023 een optimalisatieprogramma gestart dat in 2024 is afgerond.
Het primaire doel van dit programma is ervoor te zorgen dat beleid en processen conform een uniforme standaard worden opgesteld en centraal worden opgeslagen, zodat het ook weer makkelijk terug te vinden is. Zowel de landbased als online operatie maken gebruik van dit gestandaardiseerde beleid en bijbehorende processen.
Daarnaast werd in 2023 gewerkt aan dashboards met realtime stuurinformatie over de bedrijfsvoering. De eerste versies hiervan zijn in 2024 opgeleverd. Deze dashboards stellen Holland Casino in staat om sneller inzicht te krijgen in de beheersing van belangrijke risico’s binnen de bedrijfsprocessen en om tijdig bij te sturen waar nodig. Bovendien wordt hierdoor het proces van verplichte rapportages aan de Kansspelautoriteit geautomatiseerd.
Veilig en verantwoord spelen
Toonaangevend preventiebeleid kansspelen
Holland Casino staat voor een toonaangevend preventiebeleid. Met de juiste training en middelen benaderen medewerkers gasten proactief en gaan zij in gesprek over de risico’s van kansspelen en aanverwante problematiek. Holland Casino voert dit beleid al jaren en scherpt dit voortdurende aan op basis van wetenschappelijke inzichten, samenwerking met partnerorganisaties en ervaringen van collega’s op de werkvloer. Het toezicht op de uitvoering van het beleid ligt bij de Kansspelautoriteit.
Hoewel het aanbod en de reclame voor vestigingen en online strikt gescheiden zijn, vereist de zorgplicht dat individuele gastdata over beide kanalen worden geanalyseerd. Hoewel de overlap tussen de bezoekers van de vestigingen en het online aanbod beperkt blijft, is het belangrijk om gasten over beide kanalen te volgen. Zo leidt een uitsluiting in de vestigingen ook tot uitsluiting van het online aanbod. De processen en procedures voor gegevensuitwisseling zijn hierin verbeterd.
Samenwerking met (ervarings)deskundigen, zorg en wetenschap
Holland Casino werkt samen met wetenschappers, verslavingsexperts en ervaringsdeskundigen om het preventiebeleid te verbeteren op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten.
Adviesgroep Preventiebeleid Kansspelen (adviesgroep PBK)
Het belangrijkste adviesorgaan voor het preventiebeleid is de adviesgroep PBK. Deze groep toetst regelmatig het preventiebeleid van Holland Casino en adviseert zowel op verzoek als uit eigen initiatief over preventieve maatregelen, voorlichtingsmaterialen en interventies. Daarnaast zet de adviesgroep haar onafhankelijke expertise in ter versterking van het preventiebeleid. Ook worden relevante ontwikkelingen op het gebied van wetenschap en wet- en regelgeving besproken en omgezet in concrete acties. Holland Casino rapporteert jaarlijks over de uitgebrachte adviezen en de opvolging daarvan aan de Kansspelautoriteit.
In 2024 is de adviesgroep PBK zes keer bijeengekomen en heeft zij geadviseerd over:
De informatievoorziening aan spelers.
De aanscherping van reclameregels.
Een visie op gezonde deelname aan kansspelen.
De sluiting van 24/7-locaties.
Wetenschappelijke onderzoeken en diverse rapporten.
Daarnaast is er met de adviesgroep gesproken over Play Positive, een proactieve benadering van verantwoord spelen. Dit richt zich op de gezonde speler, die het grootste deel van het gastenbestand vormt. Het doel is om ervoor te zorgen dat deze groep verantwoord blijft spelen en niet in de problemen komt.
De adviesgroep PBK bestaat uit:
Feite Hofman (AGOG).
Pieter Remmers (Assissa).
Marcel Niezen (Raad voor de Kansspelers).
Daan van Deenik (Solutions Verslavingszorg).
Arie Dijkstra (Rijksuniversiteit Groningen).
Andere samenwerkingen
De samenwerking met reguliere zorgaanbieders verloopt sinds de introductie van het centrale Loket Kansspel via dit gremium.
Daarnaast zijn in 2024 nieuwe samenwerkingen opgezet met zorginstellingen. Zo is er een directe lijn met zorgaanbieder Ready for Change in Rotterdam en is een samenwerkingspilot gestart om de toeleiding naar zorg verder te verbeteren.
Tot slot heeft Holland Casino in 2024 enkele veelbelovende pilots uitgevoerd met Pas Op Gamen en Gokken, gericht op de inzet van ervaringsdeskundigen in het casino. De samenwerking met ervaringsdeskundigen en de toepassing van ervaringskennis zijn hierdoor verder versterkt.
Wetenschappelijk onderzoek
De samenwerking met wetenschappelijke instellingen is verder versterkt, met als belangrijkste initiatief het project Safe Bet. In dit project, in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Erasmus Universiteit, wordt een nieuw raamwerk ontwikkeld voor het preventiebeleid kansspelen. Dit raamwerk richt zich sterk op het stimuleren van gezond speelgedrag en effectieve preventieve maatregelen.
Het onderzoek wordt uitgevoerd op alle spelerstypen. De eerste testfase staat gepland voor 2025. Een geplande start in medio 2024 is door technische oorzaken uitgesteld, waardoor het onderzoek vertraging heeft opgelopen.
Daarnaast loopt er een onderzoek aan de UvA naar de dynamiek van verslavingen, waaraan Holland Casino actief meewerkt.
Holland Casino werkt voortdurend samen met wetenschappers, verslavingsexperts en ervaringsdeskundigen om het preventiebeleid te verbeteren op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten.
Aanscherpingen en verbeteringen preventiebeleid 2024
In 2024 heeft Holland Casino het preventiebeleid kansspelen (PBK) aangescherpt als gevolg van wijzigingen in wet- en regelgeving.
Voor de online operatie zijn stortingslimieten geïmplementeerd voor zowel volwassenen als jongvolwassenen. Dit houdt in dat zij beperkt worden in de bedragen waarmee zij kunnen spelen. Standaard is een netto stortingslimiet ingesteld van 700 euro per maand voor volwassenen en 300 euro per maand voor jongvolwassenen.
Deze stortingslimiet kan op verzoek worden aangepast, mits de speler aantoont dat de gevraagde limiet in overeenstemming is met zijn inkomen en/of vermogen. In het vierde kwartaal van 2024 zijn ongeveer duizend limietverhogingen aangevraagd. Hiervan is 25 procent afgewezen, bij 25 procent is de gevraagde verhoging toegekend en bij 50 procent is een lagere limiet toegekend dan aangevraagd.
Daarnaast stond de uitwerking en optimalisatie van de objectieve indicator ‘verblijfsduur in de vestigingen’ op de planning. Dit proces heeft echter vertraging opgelopen vanwege de urgentie van andere wettelijke en beleidsregels van de Kansspelautoriteit (Ksa), waaronder:
Aanpassing van de preventie-risicoscore van gasten in de vestigingen.
Implementatie van nieuwe wet- en regelgeving, waarbij specifieke signalen van mogelijk onmatige deelname aan kansspelen of risico’s op kansspelverslaving direct moeten worden opgevolgd. Online moet dit binnen 1 uur en landbased binnen 2 uur na constatering. Hiervoor is een nieuw proces ontwikkeld dat begin 2025 wordt geïmplementeerd.
Introductie van een nieuw risico-detectiesysteem bij Holland Casino Online, dat vanaf oktober 2024 operationeel is en signalen binnen 1 uur detecteert.
Vereenvoudiging van publieksinformatie en communicatie naar gasten naar taalniveau B1.
Verbetering van het proces voor contactopname en het voeren van preventieve gesprekken met online gasten.

Preventie en interventie in onze vestigingen
Het vroegtijdig onderkennen van risicovol of problematisch speelgedrag is essentieel. Het risicodetectiesysteem van Holland Casino is ingericht om signalen tijdig te herkennen en maakt gebruik van indicatoren zoals een toenemende bezoekfrequentie of een buitensporige verblijfsduur. Daarnaast letten medewerkers op het gedrag van gasten in het casino. Zij zijn getraind en opgeleid om bij opvallend gedrag melding te maken.
In 2024 werden er 3.599 signalen van mogelijk risicovol speelgedrag gemeld door onze medewerkers (2023: 2.648). Daarnaast werden 100 signalen ontvangen van externe bronnen buiten Holland Casino (2023: 108).
Het vroegtijdig onderkennen van risicovol of problematisch speelgedrag is essentieel.”
Gesprekken
Holland Casino gaat veelvuldig in gesprek met gasten tijdens hun bezoek. Er zijn verschillende typen gesprekken, afhankelijk van de doelgroep en de risicoclassificatie van de gast.
Preventiegesprek
Tijdens een preventiegesprek wordt bewustwording gestimuleerd en krijgt de speler inzicht in het eigen gedrag. Het doel is het bevorderen van gezond speelgedrag.
In 2024 zijn 5.509 preventiegesprekken gevoerd (2023: 5.084). Een op de drie gesprekken werd gevoerd met jongvolwassenen, hoewel deze groep niet oververtegenwoordigd is in de bezoekerspopulatie.
Jongvolwassenen (18 tot 24 jaar) zijn gevoeliger voor de risico’s van kansspelen. Daarom hanteert Holland Casino een strenger en specifiek op deze kwetsbare groep toegespitst preventiebeleid. Bij hun vierde bezoek aan een vestiging ontvangen alle jongvolwassenen een flyer met informatie over hun bezoekfrequentie en de risico’s van het spel. Wanneer een jongvolwassene een stijgende bezoekfrequentie vertoont, volgt eerder dan bij andere gasten een preventiegesprek.
Dit type gesprek is in 2024 1.841 keer gevoerd (2023: 1.553).
Persoonlijk onderhoud
Bij signalen van risicovol speelgedrag voert Holland Casino een persoonlijk onderhoud met de gast. Tijdens dit gesprek worden de waargenomen signalen besproken en wordt beoordeeld of de gast nog voldoende zelfregulerend kan spelen. Indien nodig worden beperkende maatregelen ingezet.
In 2024 zijn 3.848 van deze gesprekken gevoerd (2023: 4.154).
Nazorggesprekken
Nazorggesprekken zijn een waardevolle interventie, bijvoorbeeld wanneer een bezoekbeperking of -uitsluiting afloopt en de gast ervoor kiest opnieuw Holland Casino te bezoeken.
Het doel van een zelfuitsluiting is het matigen van speelgedrag. Tijdens een nazorggesprek wordt besproken hoe de gast dit heeft ervaren en wat nodig is om in controle te blijven. In bijna 10 procent van de nazorggesprekken kiest de gast ervoor om vrijwillig een nieuwe beperkende maatregel in te stellen, of wordt deze door Holland Casino opgelegd.
In 2024 zijn 4.431 nazorggesprekken gevoerd (2023: 5.098).
Maatregelen
Een gast kan een bezoekbeperkende maatregel instellen om zijn casinobezoek te matigen of zich tijdelijk uit te sluiten. Holland Casino stimuleert dat gasten dit vrijwillig doen, omdat eigen motivatie en keuze beter werken dan een door Holland Casino opgelegde maatregel.
Bij een uitsluiting verwijst Holland Casino de gast voor hulp en begeleiding door naar Loket Kansspel, dat 24/7 bereikbaar is. Holland Casino adviseert gasten om zichzelf vrijwillig te registreren bij het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks). Als Holland Casino vermoedt dat een gast het advies niet opvolgt en zichzelf of anderen schade berokkent met zijn speelgedrag, volgt kennisgeving bij de Kansspelautoriteit voor een onvrijwillige registratie in Cruks. In 2024 heeft Holland Casino hier 24 keer toe besloten (2023: 27).
Holland Casino biedt daarnaast de mogelijkheid voor gasten en medewerkers om contact op te nemen met Assissa Consultancy. Deze organisatie adviseert medewerkers over hoe zij spelers kunnen begeleiden, biedt hulp en verwijst zo nodig door naar gespecialiseerde verslavingszorg. In 2024 is hier 59 keer gebruik van gemaakt (2023: 56). De lichte stijging is verklaarbaar door de introductie van het centrale Loket Kansspel, dat toegankelijk is voor alle aanbieders. Dit loket wordt gefinancierd vanuit het verslavingsfonds, waaraan Holland Casino 0,5 procent van haar omzet afdraagt.
Uitvoering preventiebeleid vestigingen
Zelfinzicht gasten
Holland Casino biedt gasten in de vestigingen en online de mogelijkheid om inzicht te krijgen in hun kansspelgedrag. Met een zelftest op de website van Holland Casino kunnen gasten anoniem een indicatie krijgen van hun verslavingsrisico. In 2024 is hier 9.135 keer gebruik van gemaakt (2023: 11.584).
Beleid bewustwording medewerkers
Onze medewerkers spelen een belangrijke rol bij de preventie van kansspelverslaving en andere kansspelproblematiek. Tegelijkertijd kunnen zij zelf ook vatbaar zijn voor problematisch gedrag. Holland Casino voert een beleid met betrekking tot alcohol, drugs, medicijnen en kansspelverslaving (ADMK).
In meerdere vestigingen is dit beleid tijdens medewerkersdagen onder de aandacht gebracht, met ondersteuning van een ervaringsdeskundige. De informatieverstrekking is geactualiseerd. Daarnaast is in 2024 de mogelijkheid om gebruik te maken van zorg aanzienlijk vergroot door het afsluiten van een contract met de organisatie Anonieme Zorg. Medewerkers kunnen zich hier anoniem laten behandelen, waarbij Holland Casino als werkgever de kosten vergoedt.
Ook zetten we ervaringsdeskundigen in om tijdens het werk met medewerkers ervaringen te delen over kansspelverslaving. Dit moet bijdragen aan een open cultuur waarin risico’s makkelijker bespreekbaar worden.
Holland Casino wil bijdragen aan een open cultuur waarin risico’s makkelijk bespreekbaar zijn.
Preventie en interventie Holland Casino Online
Het preventie- en interventiebeleid van Holland Casino Online is primair datagestuurd. In 2024 is een nieuw risicodetectiesysteem ontwikkeld, in lijn met de nieuwe wet- en regelgeving. Dit systeem signaleert risicovol speelgedrag op basis van wettelijk vastgestelde indicatoren.
Wanneer uit het detectiesysteem een kwalificatie als hoog risico volgt, wordt contact gezocht met de gast. Blijft een reactie uit, dan wordt zijn account beperkt of wordt de gast uiteindelijk geschorst.
Conform de nieuwe wet- en regelgeving moeten spelers in het online casino limieten instellen voordat zij kunnen spelen. Holland Casino hanteert voor jongvolwassenen de wettelijk verplichte limiet en staat niet toe dat deze wordt verhoogd. Hiermee worden jongvolwassenen als risicogroep extra beschermd.
Gesprekken
In 2024 zijn er in totaal 6.911 preventiegesprekken of persoonlijke onderhouden gevoerd met online spelers (2023: 6.939). Daarnaast vonden er 69 gesprekken plaats met jongvolwassen spelers (2023: 140) en 3.626 nazorggesprekken (2023: 3.720).
Ondanks een daling van het aantal actieve spelers bij Holland Casino Online is het aantal gesprekken in relatieve zin toegenomen.
Uitvoering preventiebeleid online in cijfers
Een beperkende maatregel stelt een gast in staat om zijn online casinobezoek te matigen of zich tijdelijk uit te sluiten. Holland Casino Online stimuleert dat gasten dit vrijwillig doen, omdat intrinsieke motivatie en eigen keuze effectiever werken dan een door Holland Casino opgelegde maatregel.
Het aantal time-outs is in 2024 door dalende spelersaantallen gedaald. Ook is het aantal langere uitsluitingen afgenomen. Wanneer spelers zich via Cruks centraal laten uitsluiten, heeft dit de voorkeur boven een eenzijdige uitsluiting bij slechts één aanbieder.
Aanwijzing controledatabank
In 2024 heeft Holland Casino maatregelen genomen om te voldoen aan de door de Kansspelautoriteit (Ksa) in juni 2023 opgelegde aanwijzing. Holland Casino heeft in maart 2025 van de Ksa de formele bevestiging ontvangen dat in 2024 aan de aanwijzing is voldaan en de aanwijzing derhalve is beëindigd.
Reclamebeleid
No-promo
In 2023 is de reclamewetgeving aangescherpt om kwetsbare groepen, waaronder jongvolwassenen, beter te beschermen tegen het risico op kansspelverslaving. Dit houdt in dat ongerichte reclame-uitingen over online kansspelen zijn verboden, er niet mag worden geadverteerd met bekende personen en elke promotionele activiteit wordt beschouwd als reclame.
In reactie hierop heeft Holland Casino in 2024 een nieuwe maatregel ingevoerd: de No-promo. Deze preventieve maatregel gaat verder dan de wet voorschrijft en combineert alle restricties, waaronder reclamerestricties, deelnamebeperkingen aan loyaliteitsprogramma’s en strengere deelnamevoorwaarden aan promotionele acties.
De No-promo geldt voor kwetsbare groepen, zoals jongvolwassenen en (ex)kansspelverslaafden. Holland Casino hanteert een bredere doelgroep en koppelt de No-promo aan gasten met een bezoekbeperking of een entreeverbod. Hieraan wordt een vaste looptijd verbonden, waardoor er meer duidelijkheid ontstaat voor zowel gasten als medewerkers.
Ons No-promo beleid voor kwetsbare groepen gaat verder dan de wet voorschrijft en combineert alle restricties.
Reclame Code Commissie
Holland Casino heeft in 2024 drie klachten gekregen bij de Reclame Code Commissie (2023: 1). Twee betroffen landbased activiteiten en één had betrekking op online kansspelen.
De twee klachten over landbased activiteiten hadden respectievelijk betrekking op een vermeende overtreding van het verbod op ongerichte reclame en misleidende reclame. Beide klachten zijn ongegrond verklaard. Het verbod op ongerichte reclame geldt uitsluitend voor online kansspelen, en de betreffende reclame-uiting was zodanig vormgegeven dat deze niet misleidend werd geacht.
De klacht over online spelen betrof het versturen van een e-mail met reclame voor online kansspelen naar een speler die stond ingeschreven in Cruks. De klacht werd deels afgewezen, omdat een inschrijving in Cruks pas kenbaar is voor Holland Casino op het moment dat een speler probeert in te loggen. De klacht werd echter deels gegrond verklaard, omdat de e-mail geen uitschrijflink bevatte.
In 2024 zijn 1.073 nieuwe speelautomaten getest en goedgekeurd door geaccrediteerde testlaboratoria, zoals Gaming Lab International.’’
Procedure navigatieknop
Holland Casino is in 2022 een procedure gestart tegen een door de Ksa opgelegde maatregel en het bijbehorende publicatiebesluit vanwege een vermeende overtreding van het Besluit kansspelen op afstand (Bkoa). De maatregel houdt in dat Holland Casino vermeende reclame- en wervingsactiviteiten voor activiteiten in de fysieke vestigingen moet verwijderen van de website voor online kansspelen.
Holland Casino voldoet al geruime tijd aan deze maatregel. Momenteel loopt nog een hoger beroepsprocedure bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Holland Casino wacht op de uitkomst van deze procedure.
Eerlijk en betrouwbaar aanbod
Het spelaanbod van Holland Casino moet eerlijk en betrouwbaar zijn. Daarom beschikt Holland Casino over gekwalificeerd personeel en spelmaterialen die voldoen aan objectieve technische minimumnormen en vastgestelde uitkeringspercentages. De selectie- en aannameprocedures voor medewerkers zijn grondig. Medewerkers worden continu getraind en opgeleid om het spel op een veilige en verantwoorde manier aan te bieden.
In 2024 zijn 1.073 nieuwe speelautomaten getest en goedgekeurd door geaccrediteerde testlaboratoria, zoals Gaming Lab International. Na het verkrijgen van een toelatingsbewijs van de Kansspelautoriteit kunnen deze speelautomaten in de vestigingen worden aangeboden. Voordat cilinders, een money wheel of schudmachines in gebruik worden genomen, worden deze eveneens gekeurd en gecertificeerd. De cilinders en het money wheel worden tweemaal per jaar gecontroleerd. Schudmachines worden eenmaal per jaar geïnspecteerd.
Bij de introductie van nieuwe speelautomaten en spellen wordt daarnaast een verplichte risicoanalyse uitgevoerd om het risico op kansspelverslaving te beoordelen. In 2024 is dit, net als voorgaande jaren, gedaan met de ASTERIG-methode, die specifiek is ontwikkeld om het risicopotentieel van kansspelproducten te meten. Wettelijk is het verplicht een medewerker in dienst te hebben die deze risico-inventarisatie uitvoert. Deze functie is ondergebracht bij de afdeling Compliance.
Fraudebestrijding
Holland Casino hecht grote waarde aan fraudepreventie en criminaliteitsbestrijding. Om fraude tegen te gaan, organiseert Holland Casino regelmatig trainingen voor medewerkers. Naast aandacht voor procedures en spelcontroles worden medewerkers getraind in het herkennen van en ingrijpen bij fraudegevallen.
In 2024 zijn 45 fraudegevallen vastgesteld (2023: 19).
Tegengaan van matchfixing
Bij matchfixing worden spelers, scheidsrechters of andere officials omgekocht om de uitslag van een wedstrijd te beïnvloeden. Holland Casino Online heeft een matchfixingreglement en monitort dagelijks sportweddenschappen op afwijkende inzetten en verdachte omstandigheden.
Is dat het geval, dan doen analisten van Holland Casino onderzoek. In 2024 zijn twee onderzoeken uitgevoerd naar matchfixing (2023: 2). Deze gevallen zijn gemeld aan de Financial Intelligence Unit Nederland (FIU). Een onderzoek is uitgevoerd met de betrokken internationale sportbond. Daarnaast zijn in 2024 443 meldingen van mogelijk verdachte sportwedstrijden onderzocht (2023: 419). Hieruit is geen betrokkenheid van spelers van Holland Casino Online vastgesteld.
Voorts is samen met het IOC en de UEFA nagedacht over de aanpak om de sport eerlijk te houden tijdens de Olympische Spelen en het EK Voetbal.
Meldingen van Holland Casino aan de FIU (inclusief nameldingen)
Anti-witwasbeleid
Het anti-witwasbeleid van Holland Casino is gebaseerd op drie pijlers: risicoclassificatie en cliëntenonderzoek, het monitoren van zakelijke relaties en transacties en het melden van ongebruikelijke transacties aan de Financial Intelligence Unit Nederland.
In 2024 werden 1.206 ongebruikelijke transacties gemeld op basis van subjectieve indicatoren (2023: 1.347). Het aantal opgelegde entreeverboden vanwege vermoedens van witwassen bedroeg 804 (2023: 1.169).
Het aantal objectief gemelde ongebruikelijke transacties in 2024 kwam uit op 10.736 en betrof:
473 depotstortingen (2023: 509).
1.593 overboekingen en opnamen binnen Holland Casino met debit- en creditcard (2023: 1.899).
5.723 contante transacties van meer dan € 10.000, inclusief vreemde valutatransacties (2023: 6.058).
7 overige meldingen (2023: 6).
Online werden 559 meldingen aan de Financial Intelligence Unit Nederland gedaan (2023: 1.065). Dit betrof samengestelde transacties van € 15.000 of meer per speeldag.
De Source of Funds-onderzoeken, waarbij de herkomst van middelen en/of vermogen wordt onderzocht, zijn na de invoering van de netto speellimieten per 1 oktober 2024 met ruim 80 procent afgenomen ten opzichte van de voorgaande zes maanden. De onderzoeken naar transactiemonitoringalerts zijn in dezelfde periode met 70 procent afgenomen. Ook het aantal objectieve meldingen aan de Financial Intelligence Unit Nederland laat een vergelijkbare daling zien.
In 2024 werden in het kader van het anti-witwasbeleid 1.206 ongebruikelijke transacties gemeld op basis van subjectieve indicatoren voor onze vestigingen.
Entreeverboden
Entreeverboden worden opgelegd wanneer er een verhoogd risico op witwassen wordt geconstateerd.
Verbetering processen
Holland Casino werkt continu aan de verbetering van beleid en processen en anticipeert op nieuwe ontwikkelingen in wet- en regelgeving, zoals de in 2023 door de Kansspelautoriteit herijkte Leidraad Wwft.
In december 2023 is een pilot gestart met het automatiseren van cliëntonderzoeken. Gasten krijgen voorafgaand aan toegang tot het casino een toelichting op het proces rondom een Wwft-onderzoek en een standaard vragenlijst. De communicatie tussen de gast en een KYC-analist van Holland Casino verloopt rechtstreeks via e-mail en niet meer via een medewerker in de vestiging. Hierdoor wordt het proces versneld. In 2024 is de pilot succesvol afgerond en landelijk geïmplementeerd. De verdere doorontwikkeling en optimalisatie van het geautomatiseerde cliëntenonderzoek wordt naar verwachting in 2025 voltooid.
Daarnaast is in 2024 een project gestart om de automatische transactiemonitoring te verbeteren. Een pilot is gestart in Amsterdam West en wordt in 2025 uitgebreid naar de vestiging Eindhoven. De volledige implementatie van dit project vindt gefaseerd plaats in 2025.
Ontwikkelingen toezicht Wwft
Tegen de aanwijzing die Holland Casino in 2019 heeft gekregen wegens vermeende overtreding van de Wwft, is hoger beroep ingesteld bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. Holland Casino streeft hiermee naar meer helderheid over de precieze invulling van de richtlijnen en hoe deze in de praktijk volgens de Kansspelautoriteit moeten worden uitgevoerd. Het doel is misverstanden over de uitvoering van de wet in de toekomst te voorkomen.
De inhoudelijke behandeling vond eind 2023 plaats. Op 26 maart 2024 heeft het college geoordeeld dat de aanwijzing van de Kansspelautoriteit deels onbevoegd was, omdat de overtredingen al waren beëindigd voordat de aanwijzing werd gegeven.
In 2022 heeft de Kansspelautoriteit een toets uitgevoerd op de afhandeling van cliëntonderzoeken bij Holland Casino. De Kansspelautoriteit heeft op grond van de uitkomst besloten om Holland Casino in 2023 een maatregel op te leggen. Holland Casino heeft juridische stappen ondernomen om zich hiertegen te verzetten. Het beroep tegen deze maatregel is nog lopende en Holland Casino verwacht in 2025 een uitspraak.
Holland Casino werkt continu aan de verbetering van beleid en processen en anticipeert op nieuwe ontwikkelingen in wet- en regelgeving”
Informatiebeveiliging en privacy
Gasten, spelers en medewerkers van Holland Casino moeten erop kunnen vertrouwen dat hun gegevens veilig zijn. De borging hiervan is belegd binnen de afdeling Compliance en de afdeling Informatiebeveiliging en Privacy (IB&P).
Na afronding van het IB&P-project in 2024 is gewerkt aan de inrichting van een staande organisatie met de disciplines informatiebeveiliging en privacy. Hierbij is ervoor gekozen om het volwassenheidsniveau dat binnen het project is opgebouwd verder te laten doorontwikkelen in de organisatie. De focus ligt op de implementatie van de Governance Risk Tooling en het in kaart brengen van IB&P-risico’s door middel van risicoanalyses.
Ter versterking zijn drie vaste medewerkers aangenomen, ter vervanging van externe medewerkers. Zij starten op 1 januari 2025.
Om het bewustzijn over informatiebeveiliging en privacy te vergroten zijn er in 2024 periodieke bezoeken gebracht aan elke vestiging, hebben medewerkers uit de IB&P-afdeling meegelopen in de operatie en heeft een awarenessdag met OR-vestigingsleden plaatsgevonden. Daarnaast zijn er campagnes gelanceerd via All-in en narrowcasting.
Het aantal afgehandelde inzage- en verwijderverzoeken is in 2024 gestegen. Het aantal inzageverzoeken nam toe met 15 naar een totaal van 188, terwijl het aantal verwijderverzoeken met 61 steeg naar 376. Dit komt neer op een totaal van 564 verzoeken, exclusief afgewezen en overige privacyverzoeken.
In 2024 zijn 23 datalekken gemeld, waarvan acht zijn doorgegeven aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Daarnaast hebben er twee informatiebeveiligingsincidenten plaatsgevonden.
Preventiebeleid Kansspelen
Het preventiebeleid kansspelen (PBK) van Holland Casino is gebaseerd op vier pijlers:
Identificatie en registratie.
Voorlichting en bewustwording.
Monitoren.
Interventie.
Identificatie en registratie
Alle gasten van Holland Casino zijn verplicht zich te legitimeren, zowel online als bij binnenkomst in een van de vestigingen. Dit wordt vastgelegd in het bezoekersregistratiesysteem van Holland Casino. Hierdoor ontstaat een duidelijk beeld van de gasten en kunnen gegevens over bezoekfrequentie en spelgedrag worden gekoppeld aan het gastprofiel.
Daarnaast wordt gebruikgemaakt van het door de Kansspelautoriteit ontwikkelde Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks). Spelers die hierin zijn ingeschreven – een gokstop duurt altijd minimaal zes maanden – krijgen geen toegang meer tot Holland Casino. Dit geldt eveneens voor andere kansspelaanbieders met een Nederlandse vergunning, zoals goksites, speelhallen en casino’s.
Voorlichting en bewustwording
Het preventiebeleid richt zich sterk op voorlichting en bewustwording over spelgedrag. Zowel online als in de vestigingen biedt Holland Casino verschillende hulpmiddelen om verantwoord spelgedrag te bevorderen.
Medewerkers voeren preventiegesprekken waarin gasten inzicht krijgen in hun eigen gedrag, gewezen worden op mogelijke risico’s en worden gestimuleerd om grenzen te stellen. Daarnaast kunnen gasten een zelftest doen om inzicht te krijgen in hun verslavingsrisico.
Monitoren
Gasten die in aanmerking komen voor een preventiegesprek, worden zes en achttien maanden na het gesprek gemonitord op basis van bezoekfrequentie en speelgedrag.
Dit gebeurt aan de hand van een kwalitatieve analyse van signalen die door medewerkers zijn gemeld, zoals het niet nemen van pauzes of incidenten in de speelzaal, in combinatie met objectieve indicatoren zoals bezoekfrequentie en verblijfsduur.
Op basis van deze analyse wordt bepaald of een gast opnieuw in aanmerking komt voor een preventiegesprek of een persoonlijk onderhoud. Online worden gasten continu gemonitord met het risicodetectiesysteem BetBuddy.
Interventie
Tijdens een gesprek informeren medewerkers de gast over de bevindingen uit de monitoring en worden eventuele maatregelen besproken om het speelgedrag te matigen. Dit kan onder meer een bezoekbeperking of entreeverbod zijn, variërend van korte duur tot onbepaalde tijd.
Online is daarnaast een time-out mogelijk, waarvan de lengte kan variëren. Zowel online als in een vestiging kunnen gasten verschillende limieten instellen, zoals een speelduur- of stortingslimiet.
In het kader van bewustwording is het belangrijk dat gasten vrijwillig instemmen met een bezoekbeperking of entreeverbod. Wanneer een gast echter niet langer in staat wordt geacht om verantwoordelijkheid te nemen voor zijn speelgedrag, legt Holland Casino een maatregel op.
Als een gast na afloop van een beperkende maatregel terugkeert, vindt altijd een nazorggesprek plaats. Wanneer het vermoeden bestaat dat een speler door zijn speelgedrag zichzelf of naasten schade kan toebrengen, kan Holland Casino hem de toegang tot het casino – zowel fysiek als online – ontzeggen.
Holland Casino adviseert gasten bij een entreeverbod om zich aan te melden bij Cruks en wijst hen op de ondersteuning die wordt geboden via Loket Kansspel.