Inhoudsopgave
Voorwoord

Inzetten op morgen

Graag neem ik jullie mee in de ontwikkeling die Holland Casino heeft doorgemaakt in 2023. Een jaar waarin het herstel in onze vestigingen doorzette maar de uitdagingen in de online markt groter zijn geworden. Om een goede koers voorwaarts te vinden, hebben we onszelf een spiegel voorgehouden, hoe we samen met onze stakeholders naar de toekomst kijken en het belangrijkste: hoe we durven inzetten op morgen!

Een kijkje in 2023

Naast het afmaken van lopende trajecten, kwam er weer tijd en ruimte om te kijken naar de toekomst. Dat geeft altijd heel veel energie. Ik houd van vooruitgaan. Maar daarvoor moet je wel eerst kritisch kunnen reflecteren. En dat deden we.

Onze herijkte strategie: Holland Casino van morgen

Ik ben in de relatief korte tijd als CEO onder de indruk van wat we in Holland Casino voor onze gasten doen. De professionaliteit van onze medewerkers, het prachtige spelaanbod en onze mooie horecaformules als Yours en LX. De kunst is wel om dit aanbod en de resultaten toekomstbestendig te maken. Te zorgen dat toekomstige generaties gasten zich ook bij ons thuis voelen en kunnen genieten van een prachtige avond uit. Daarom hebben we in 2023 met open vizier naar de toekomst gekeken en onze strategie herijkt. Dat is geen proces met een statisch rapport als eindproduct. Onze strategie is een dynamisch product dat we – gegeven de dynamische marktomstandigheden – periodiek onder de loep nemen.

Onze strategie gaat uit van een gedeeld waardemodel. Als organisatie in staatshanden met een maatschappelijke taak, is het cruciaal dat we waarde creëren voor de samenleving, voor onze medewerkers, onze gasten en ook voor onze aandeelhouder. Daarom zetten we in op drie strategische pijlers: de doelgroepen van morgen, de medewerker van morgen en de maatschappij van morgen.

De doelgroepen van morgen

Centraal staat dat we onze gasten willen behouden. Gelukkig weten de gasten onze casino’s weer te vinden. Het aantal fysieke bezoeken herstelde naar 5,1 miljoen. Wel zien we dat de gemiddelde leeftijd in onze vestigingen de afgelopen jaren toeneemt en dat het verdere herstel van de bezoekersaantallen richting de toekomst onder druk staat. Daarom moeten we inspelen op de veranderende behoeften van een nieuwe generatie gasten met andere, socialere spelvormen met extra aandacht voor de mix van hospitality en entertainment. De inzet van data en het digitaliseren van de gastreis staan hierbij centraal. Zo hebben we in 2023 ons pokeraanbod samen met de pokerspelers verbeterd en hebben we bijvoorbeeld het innovatieve spel Lucky Lady Roulette geïntroduceerd. Hiermee bouwen we aan een relevante positie van een robuust Holland Casino richting de toekomst.

Online zien we dat ons marktaandeel gedaald is en dat minder spelers voor Holland Casino Online kiezen. Dit komt door de toegenomen concurrentie en de toetreding van enkele grote internationale spelers enerzijds. Anderzijds zijn de restricties rondom online kansspelen stevig toegenomen waardoor het vergaren van nieuw marktaandeel uitdagender is. In 2024 brengen we verdere verbeteringen aan in ons aanbod en de gastbeleving. Onze focus ligt op casinospel en in het bijzonder op ons live casinoaanbod. Hierin blijven we investeren om onze spelers op een onderscheidende manier online welkom te heten. 

De medewerker van morgen

Het vinden en opleiden van meer dan 800 gekwalificeerde medewerkers in een extreem krappe arbeidsmarkt was een mega-uitdaging. Dat dit gelukt is, is een compliment voor onze totale organisatie. We willen ook richting de toekomst voor zowel onze medewerkers als onze omgeving een veilige, betrouwbare partner zijn. Hiervoor is investeren in medewerkers essentieel.

Daarbij hoort ook een inclusief personeelsbestand in alle facetten. Daarom is het belangrijk dat we in 2023 het Charter Diversiteit van de Sociaal-Economische Raad (SER) hebben ondertekend. Een goede start om echt werk te maken van een inclusieve werkomgeving.

Willen we relevant en geaccepteerd blijven in de maatschappij, dan kunnen we niet stilzitten.

De maatschappij van morgen

Holland Casino ziet dat de openstelling van de online kansspelmarkt en zijn eigen opstelling hierin effect heeft gehad op de reputatie van de onderneming. Daarin zien we overigens ook dat onze positie als werkgever en de reputatie van onze vestigingen nog altijd hoog zijn. Willen we relevant en geaccepteerd blijven in de maatschappij, dan kunnen we niet stilzitten. Daarom heeft Holland Casino een sustainability strategie uitgewerkt, waarin wij hebben vastgesteld hoe we ons willen verhouden tot sector, gast, medewerkers en maatschappij in het creëren van bredere maatschappelijke waarde.

Het maatschappelijk mandaat van Holland Casino ligt diep verankerd in het hart van de organisatie. Holland Casino wil voorzien in een maatschappelijke behoefte aan een veilig, eerlijk en verantwoord kansspelaanbod. Aantrekkelijk spel en toonaangevend preventiebeleid leggen daarbij de basis voor gezond casinobezoek. Dat is waar wij voor staan en wat de buitenwereld van ons verwacht; fysiek en online.

Daarnaast investeren we in onze medewerkers. Vanuit maatschappelijke bril bezien, vraagt de medewerker van morgen ook om een sterke bedrijfsethiek met heldere normen en waarden. Men verwacht dat het management stelling neemt over de normen en waarden waar Holland Casino voor staat en met een bijpassende cultuur die de organisatie actief onder medewerkers stimuleert. Hierbij staan veiligheid, diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer centraal.

Holland Casino streeft tot slot naar een duurzame bedrijfsvoering. Daarom wil Holland zijn klimaatvoetafdruk verkleinen en zijn waardeketen verduurzamen. ​Actief, maar gedoseerd. In dit verband heeft Holland Casino zich aangesloten bij het Science-based targets initiative (SBTi) om op wetenschappelijk bepaalde basis zijn transitiepad te ontwikkelen voor het verminderen van de CO2-uitstoot. Holland Casino wil zich inspannen om ook leveranciers en andere partners in de waardeketen aan te sporen tot duurzaam gedrag door onder meer met hen in gesprek te gaan en duurzaamheid expliciet in de inkoopovereenkomsten op te nemen. 

Sterk stijgende kosten zetten resultaten onder druk

Ondanks de stijgende bezoekersaantallen staan resultaten onder druk. De impact van bovenstaande ontwikkelingen is dat onze kosten aanzienlijk toenemen door hogere kosten voor medewerkers (werving, opleiding en cao-loonstijgingen) en inflatie, hogere energie- en verduurzamingskosten. Daarnaast dienen we onze belastingschuld vanuit de coronaperiode af te lossen. Dit jaar hebben we ruim € 53 miljoen afgelost. Daarmee daalt die schuld naar € 194,8 miljoen. Tegelijk moeten we om gezond te blijven ook blijven investeren. Zo nemen de investeringen in ons online kansspelaanbod toe om in te spelen op veranderende wensen van nieuwe doelgroepen. Bovendien investeren we substantieel in ons preventiebeleid.

Daarnaast zien we ook dat de fiscale lasten stijgen, wat het resultaat verder onder druk zet. Nederland kent ondertussen de hoogste belastingdruk van Europa voor kansspelen. Daar blijven we op wijzen en aandacht voor vragen. 

Per saldo namen de brutobaten toe tot € 817,7 miljoen (waarvan 14,2% online baten) en stegen de kosten tot € 557,3 miljoen (+ 6,8%). De EBITDA kwam uit op € 98,6 miljoen, waarmee we onze doelstelling voor 2023 hebben gehaald, hetgeen in het licht van de marktontwikkelingen een goede prestatie is.

Mijlpalen 2023

Belangrijke mijlpalen waren onder meer de verbetering van het pokeraanbod voor onze spelers wat leidde tot meerdere recordtoernooien, start van de verbouwing van ons casino in Enschede, een definitieve keuze voor nieuwbouw van de vestiging Groningen op businesspark Ter Borch en diverse verduurzamingsoperaties in de casino’s Valkenburg en Amsterdam-Centrum.

We introduceerden succesvolle nieuwe concepten zoals Rotterdam Rounders, een pokerfestival met relatief lage buy-ins en, zoals eerder genoemd, het spel Lucky Lady Roulette. Ook werd geïnvesteerd in nieuwe Live Studio’s voor Holland Casino Online.

Nederland kent ondertussen de hoogste belastingdruk van Europa voor kansspelen. Daar blijven we op wijzen en aandacht voor vragen.

Belangrijk resultaat is het afsluiten van een nieuwe cao voor onze medewerkers, met een loonsverhoging van in totaal meer dan tien procent. En we sloten als een van de eerste werkgevers van Nederland een pensioencontract af, waarmee we voorbereid zijn op de wijzigingen in het pensioenstelsel. We onderschreven ook de Tax Governance Code van werkgeversorganisatie VNO-NCW en sloten een convenant in het kader van Doorontwikkeld Horizontaal Toezicht met de Belastingdienst.

Wat kleiner, maar niet minder belangrijk: op lokaal niveau ondersteunden we diverse goede doelen. Zo organiseerden we een daklozendiner in Enschede, zwommen meerdere collega’s mee met Swim to fight cancer in Maastricht en Nijmegen en werden – in samenspraak met of op initiatief van onze medewerkers – donaties gedaan aan diverse goede doelen. Denk aan Serious Request in Nijmegen of de speciale 14-stedentour van collega Michael Vanenburg die door extra diensten te draaien veel geld ophaalde voor stichting Paard in Nood in Spanje en Stichting Alzheimer Nederland. Ik vind dit belangrijk om te benoemen, omdat dit zowel het grote sociale hart van onze medewerkers toont als de verbondenheid met onze omgeving.

Trots op het Holland Casino van nu en van morgen

Holland Casino leunt op zijn medewerkers. Zeker ook nu in de lastige arbeidsmarkt. De medewerkers zijn gastvrij, altijd bereid een stap extra te zetten en optimistisch. Dat maakt me trots en geeft vertrouwen dat we samen de juiste route kiezen naar de toekomst, omdat wij daarvoor staan en in geloven.

Op naar het Holland Casino van morgen!

Petra de Ruiter
CEO