Inhoudsopgave

Risk

Risk

Risicomanagement

Holland Casino opereert in een dynamische omgeving. Dat biedt kansen, maar brengt ook risico’s met zich mee. Door hier evenwichtig mee om te gaan, kan Holland Casino zijn maatschappelijk rol vervullen en komen de strategische doelstellingen niet in gevaar. Factoren van onzekerheid in 2023 waren verscherpte eisen van toezichthouders, veranderende economische omstandigheden, wijzigende arbeidsmarktvereisten en een toenemend negatief maatschappelijk en politiek sentiment rondom kansspelen. Ook de maatschappelijk discussie over (online) kansspelen, technologische ontwikkelingen, toegenomen concurrentie en (verscherpte) wet- en regelgeving waren van invloed. Risicomanagement vormt een integraal onderdeel van de dagelijkse activiteiten en wordt gedragen door alle medewerkers.

Context

De context van het risicomanagement wordt gevormd door de missie, kernwaarden, strategie, kansen, de doelstellingen op verschillende niveaus, de risicobereidheid van Holland Casino en de verwachtingen van gasten en andere belanghebbenden.
De omgeving waarin Holland Casino opereert is voortdurend in beweging, waarbij de risico’s en kansen waaraan de organisatie wordt blootgesteld ook continu veranderen. Door een gedegen risicoanalyse uit te voeren en optimaal risicomanagementproces in te richten, beheerst Holland Casino deze risico’s zo goed als mogelijk. De beheersingsmethoden worden cyclisch geëvalueerd en waar nodig aangepast, om zowel de huidige situatie te verbeteren als de kansen te vergroten om (strategische) bedrijfsdoelen op beheerste wijze te bereiken.

Proces

Het risicomanagementproces doorloopt een cyclus waarbij de significante risico’s en kansen continu worden geïdentificeerd en bijbehorende beheersmaatregelen worden vastgesteld. Het proces van risico’s en kansen identificeren gebeurt zowel bottom-up (lijnmanagement) als top-down (directieteam). Holland Casino hanteert de inrichting van de interne beheersing gebaseerd op COSO ERM 2017 en is in lijn met de principes van de Nederlandse Corporate Governance Code 2016.

Risico’s zijn per domein opgesteld met in achtneming van de gewenste risicobereidheid (beter bekend als ‘risk appetite’). In zijn algemeenheid is Holland Casino terughoudend in het nemen van risico’s. Niettemin dwingen veranderingen vanuit gasten en de markt het nemen van enig risico af. Daarom is de algehele risicobereidheid vastgesteld op een laag niveau. Risico’s buiten de vastgestelde risicobereidheid worden direct gerapporteerd en indien nodig geëscaleerd. In de tabel op pagina 89 is de risicobereidheid langs zowel de strategische pijlers als impactgebieden van risicobereidheid weergegeven door middel van een heatmap.
De afdeling Risicomanagement monitort continu zowel de risico’s als de bijbehorende resultaten waardoor tijdig inzicht verkregen kan worden in veranderingen en hierop adequaat gereageerd kan worden. Cyclisch worden de risico’s geëvalueerd op doeltreffendheid waarbij eventuele tekortkomingen worden geïdentificeerd en beoordeeld op de mate van beheersing. Daarnaast is gekeken naar overbeheersing, zodat risicomanagement efficiënt en effectief blijft.

Rapportages met resultaten en inzichten worden periodiek verstrekt aan het bestuur en het directieteam. Dit stelt hen in staat tijdig en adequaat te anticiperen op relevante ontwikkelingen en indien nodig bij te sturen.

Risicocultuur

Voor succesvol risicomanagement is een aantal aspecten van belang. Om risicomanagement zo veel mogelijk draagvlak te geven, maakt Holland Casino onderscheid tussen de harde aspecten van risicomanagement (de processen, procedures en rapportages) en de zachte aspecten (risicobewustzijn, kernwaarden, communicatie en onderling vertrouwen). Samen vormen deze aspecten de risicomanagementorganisatie en -cultuur.

Verder bevordert Holland Casino zijn risicocultuur door medewerkers verplichte interactieve e-learnings aan te bieden. Dit zorgt ervoor dat zowel op het hoofdkantoor als in de vestigingen iedereen tijdens zijn of haar werkzaamheden risicobewust handelt.

Three lines of defense

Holland Casino hanteert het ‘Three lines of defense-model’ bij de inrichting van zijn interne beheersing. In dit model bestaat de eerste lijn uit het management, de operatie en een groot deel van de stafafdelingen. Deze lijn is verantwoordelijk voor het inrichten en uitvoeren van primaire en ondersteunende processen met bijbehorende interne beheersmaatregelen (controls). De risico-eigenaren bevinden zich ook binnen deze eerste lijn en vormen een belangrijke schakel bij de beheersing van risico’s. De tweede lijn, waarvan de afdeling Risicomanagement en de Compliance Officer deel uitmaken, faciliteert en adviseert de eerste lijn. Het bestuur bewaakt of verantwoordelijkheden daadwerkelijk worden genomen. Internal audit, de derde lijn, controleert en beoordeelt of de risico-eigenaren hun risico’s goed beheersen en of het samenspel tussen de eerste en tweede lijn goed verloopt. Het bestuur is eindverantwoordelijk voor het integrale risicomanagementsysteem. Deze verantwoordelijkheden zijn in de tabel schematisch weergegeven.

Strategisch model

De strategische risico’s zijn opgenomen in tabel ‘Strategische risico's per categorie’ en met corresponderende cijfers in kaart gebracht in onderstaand strategische model. Hiermee wordt de dekking inzichtelijk gemaakt en kunnen waar nodig gaten worden opgevuld. In de schematische weergave is te zien dat vrijwel alle domeinen worden geraakt door een of meerdere strategische risico’s en gedekt zijn door de bijbehorende beheersmaatregelen. Daarbij is niet alleen het domein benoemd, maar ook aangegeven waar het domein geraakt kan worden door het risico. De monitoring van de strategische risico’s vindt plaats aan de hand van vijf opgestelde impactgebieden, zie tabel 'Impactgebieden'. Deze impactgebieden zijn ook gebieden waarop de risicobereidheid is geplot (tabel 'Risk drivers').

Voortgang

Herzieningen hebben slechts in minimale vorm plaatsgevonden op operationeel niveau. Bij gewijzigde processen en procedures is opnieuw gekeken of gedefinieerde risico’s nog actueel waren en beheersmaatregelen afdoende, om ervoor te zorgen dat management over juiste en actuele sturingsinformatie beschikt op het gebied van risicomanagement. Zo is in het kader van het project Interne beheersing een review gedaan van de processen op het gebied van speelautomaten, tafelspelen, services en food & beverage. Hierbij is gekeken naar gedefinieerde key en managementrisico’s en hoe deze vertaald worden naar dashboards in de nieuwe tool PowerBI. Dit moet ervoor zorgen dat managementgerelateerde risico’s sneller gemonitord kunnen worden.

Daarnaast is in 2023 gestart met een volledige herbeoordeling van strategische risico’s passende bij de nieuwe strategie 2024-2028. Hierbij heeft brede afstemming met het directieteam en betrokken managers plaatsgevonden om te kijken of ingerichte risico’s nog steeds actueel en van toepassing zijn wanneer de nieuwe strategie van kracht wordt. In 2024 zal hieraan verder vervolg worden gegeven en zal een start gemaakt worden om hierover te rapporteren.

Eind 2023 is bovendien een start gemaakt met een project, met als doel de (her)inrichting van de tweedelijns risicomanagement functie. Momenteel worden diverse onderdelen van deze second-line of defence  op verschillende plekken in de organisatie uitgevoerd. Bovendien wordt niet consequent gewerkt met eenduidige methodologieën en definities. Dit brengt het risico met zich mee van een zekere mate van rolonduidelijkheid en suboptimale risicobeheersing.

Uiteindelijk willen we in 2024 de volgende resultaten bereiken:

  • Per 1 januari samensmelting van het riskmanagement en procesmanagement team tot een enkele afdeling.

  • Het risk- en procesmanagement team dat na de samensmelting deels functioneert als een projectorganisatie is getransformeerd naar een operationele runorganisatie.

  • Het overall risk control framework (demarcatie first, second en third line-of-defence) is gedefinieerd.

  • De second-line of defence, inclusief vaststelling van rollen, taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, is beschreven en ingericht.

  • Er wordt gewerkt met eenduidige definities en methodes voor wat betreft risico-inventarisatie, -bereidheid, -acceptatie en -beheersing.

  • Voor alle onderdelen van de Holland Casino-organisatie zijn procesbeschrijvingen, identificatie van key risico’s, vaststelling van risicobereidheid en beheersingsmaatregelen opgeleverd.

Impactgebieden

Impactgebieden

Toelichting

Compliance en Integriteit

Holland Casino doet zijn uiterste best om de veiligheid van gasten en medewerkers te allen tijde te waarborgen. Ook streeft het ernaar aan alle relevante wet- en regelgeving te voldoen.

Reputatie

Holland Casino bewaakt zijn maatschappelijke rol en gerelateerde zorgtaak (preventiebeleid). Bovendien wil Holland Casino gezien worden als aantrekkelijke kansspelaanbieder, in combinatie met een betrouwbare en veilige spelomgeving.

Dienstverlening

De gast en de dienstverlening naar de gasten staat centraal bij Holland Casino. Holland Casino is bereid op een verantwoorde manier risico’s te accepteren om een hoogwaardige gastbeleving te creëren.

Financieel

Holland Casino heeft een solide financiële positie zonder uitstaande leningen. Derhalve is het bereid op een verantwoorde manier financiële risico’s te accepteren.

Strategische risico's per categorie

Risico

Beschrijving

Strategisch domein

Mitigatie

1. Niet voldoen aan wetgeving en vergunningsvereisten

Door verzwaring van wet- en regelgeving, mogelijke verschillen in interpretatie daarvan tussen Holland Casino en toezichthouders of het operationeel moeilijk kunnen inregelen van bepaalde processen, wordt mogelijk niet voldaan aan verschillende vergunningsvereisten. Holland Casino kan hierdoor als ultiem gevolg één van zijn vergunningen verliezen.

Compliance

•  Investering in opleiding en (vak)kennis van alle medewerkers.
•  Open en transparante dialoog toezichthouders.
•  Anti-witwas, Reclamebeleid, Anti-fraude en Anti-matchfixingbeleid, Preventiebeleid Kansspelen en uitvoering hiervan.

2. Negatieve politieke en publieke beeldvorming

Door incidenten in de sector of bij Holland Casino zelf kan de reputatie van de Holland Casino onder druk komen te staan. Dit kan tot een verlies van draagvlak leiden van zowel consumenten, wetgever, toezichthouder, aandeelhouder en samenleving. Met als mogelijke gevolgen een verzwakte marktpositie, minder ondernemingsvrijheid en een moeizame relatie met stakeholders.

Samenleving

•  Initiëren van reputatiemeting.
•  Investeringen in adequate communicatie over de invulling van onze zorgplicht en maatschappelijk opdracht.
•  Excellent functionerende klantenservice en webcare.
•  Excellent stakeholdermanagement & PR-beleid.

3. Informatie- beveiliging en privacy-risico’s onvoldoende gemitigeerd

Door technologische ontwikkelingen en kwaadwillende (externe) partijen dan wel onvoldoende interne kennis van de medewerkers kunnen de IT-systemen van Holland Casino en zijn leveranciers geïnfiltreerd en/of besmet raken met malware. Dit kan leiden tot mogelijke negatieve gevolgen voor de beschikbaarheid, integriteit en/of vertrouwelijkheid van onze informatie, waardoor de reputatie, marktpositie en strategie van Holland Casino onder druk kan komen te staan.

Innovatie

•  Holland Casino heeft een actief informatiebeveiligingsbeleid en investeert in innovatieve oplossingen.
•  We zetten in op het verhogen van zowel kennis als bewustzijn bij alle medewerkers.

4. Verdergaande restrictieve wet- en regelgeving

Door mogelijk verdergaande restrictie van wet- en regelgeving wordt Holland Casino mogelijk beperkt in zijn ondernemingsvrijheid voor zowel zijn aanbod in de vestigingen als online. Hierdoor worden mogelijk kansen misgelopen, gasten suboptimaal bediend en medewerkers onnodig zwaar belast, hetgeen de resultaten van Holland Casino negatief kan beïnvloeden.

Compliance

•  Actieve monitoring van ontwikkeling wet- en regelgeving.
•  Deelname in sector overleggen en verenigingen.
•  Zelfregulering.
•  Proactief stakeholdermanagement.

5. Beperkte liquiditeitsruimte

De coronaperiode en de daaruit voorvloeiende belastingschuld zouden de financiële ruimte voor innovatie van processen, productaanbod en dienstverlening naar gasten zodanig kunnen beperken, dat de gastbeleving wordt belemmerd en de verdiencapaciteit onder druk komt te staan.

Financiën

•  Holland Casino werkt hieraan door prudent financieel beleid te voeren.
•  Financiële middelen vrij te blijven maken t.b.v. innovatie.
•  Duidelijke investeringskeuzes te maken.

6. Ongunstige economische ontwikkelingen

Door negatieve koopkrachtontwikkelingen, voortdurende hoge inflatie, sterk stijgende kosten, en restricties op mogelijkheden om inkomsten te verhogen zou Holland Casino niet (meer) in staat kunnen zijn om een rendabel business model te hanteren. Dit zou de continuïteit van Holland Casino op langere termijn in gevaar kunnen brengen.

Financiën

•  Holland Casino werkt doorlopend aan optimalisatie van zijn bedrijfsvoering, alsmede aan uitwerking en uitvoering van een lange termijn strategie.

7. Krappe arbeidsmarkt

Door krapte op de arbeidsmarkt zou Holland Casino niet (goed) in staat kunnen zijn om cruciale functies in te vullen met passende collega’s, waardoor belangrijk werk niet, of suboptimaal, uitgevoerd wordt.

Medewerker

•  Doorlopende investering in arbeidsmarktcommunicatie.
•  Holland Casino werkt er continu aan om medewerkers optimaal te betrekken, ruimte voor persoonlijke ontwikkeling te creëren en goede arbeidsvoorwaarden en –omstandigheden te bieden.

8. Inefficiënte interne organisatie

Indien de interne organisatie niet goed op orde is, taken en verantwoordelijkheden niet helder zijn en/of niet juist verdeeld, rolduidelijkheid en kennisborging suboptimaal ingericht zijn, wordt er inefficiënt en ineffectief gewerkt.

Efficiëntie

•  Holland Casino werkt doorlopend aan het stroomlijnen van zijn processen, taken en verantwoordelijkheden en verdeling van werk.
•  Holland Casino werkt doorlopend aan het verbeteren van de administratieve organisatie en interne controle, waarbij eenduidigheid van vastlegging en oog voor efficiëntie voorop staan.

9. Onvoldoende executiekracht

Door onvoldoende aansluiting tussen enerzijds de uitvoeringsvereisten van de strategie en anderzijds wat Holland Casino aan vaardigheden en capaciteit in huis heeft, worden strategische plannen mogelijkerwijs niet of suboptimaal uitgevoerd.

Efficiëntie

•  Inzetten op aantrekkelijk werkgeverschap in de volle breedte.
•  Beleid op succession planning, waardoor kritische functies afgedekt zijn.
•  Inzet op management development en interne ontwikkeltrajecten om doorstroom te bevorderen.

10. Mismatch gastbehoeften en aanbod

Kennis van onze (potentiële) gasten en gastsegmenten is cruciaal. Indien het speltechnische en gastronomische aanbod suboptimaal aansluit bij de gastbehoeften en –wensen, hebben onze gasten geen 9+-ervaring. Dit kan de kanalisatie-opdracht en verdiencapaciteit onder druk zetten.

Gast

•  Doorlopende monitoring van gastbehoeften en –wensen en het ontwikkelen van een aanbod dat daarop aansluit.
•  Multidisciplinaire samenwerking.