Holland Casino als werkgever van morgen
Holland Casino als werkgever van morgen
Holland Casino wil een aansprekende werkgever zijn en ambieert een blijvende plek in de top 5 van Nederlandse hospitality werkgevers. Iedere dag werken bijna 4.000 medewerkers samen aan een verantwoorde omgeving voor onze gasten waar ze kunnen genieten van de beste hospitality en het mooiste aanbod. Kundig en tevreden personeel is essentieel voor de beste gastbeleving. Daarom streven wij naar een sociale, veilige en inclusieve werkplek met gelijke kansen voor iedereen. Zo kunnen we winnen op de arbeidsmarkt en de juiste mensen behouden én aantrekken – zeker in de uitdagende arbeidsmarkt van vandaag.
Veranderende samenleving
Onze samenleving verandert snel. Diversiteit en inclusie, integriteit en een verdere individualisering kenmerken de huidige tijdsgeest. Na een uitstroom van werknemers vanwege een noodzakelijke herstructurering, bleek al snel dat de bezetting bij Holland Casino onder druk kwam. In 2023 is een inhaalslag op de bezettingsgraad gerealiseerd en wisten we meer dan 800 nieuwe medewerkers te werven. Nieuwe medewerkers brengen nieuwe vragen en wensen. Zo is er een toenemende behoefte aan meer flexibilisering, andere arbeidsvoorwaarden en een nieuw perspectief op het eigen carrièreverloop. Holland Casino is als vanouds een bedrijf waar medewerkers lange tijd in dienst blijven, terwijl langere dienstverbanden bij jongere werknemers juist minder vanzelfsprekend zijn. Het verloop binnen Holland Casino ligt in 2023 onder het landelijk gemiddelde van 15%, hetgeen wel hoger is dan voorgaande jaren. Het is aan Human Resources (HR) om adequaat en effectief in te spelen op de veranderde en krappe arbeidsmarkt, nieuwverworven personeel tevreden te stellen en langere tijd te binden aan Holland Casino en tegelijkertijd de cohesie op de werkvloer te bewaken.
Driejarenplan Human Resource
HR heeft in 2023 verder uitvoering gegeven aan de strategie HC2020 waar de strategische thema’s duurzame inzetbaarheid, leiderschap en strategische personeelsplanning centraal staan.
De vier pijlers van het driejarenplan waren:
Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.
Arbeidsmarktcommunicatie.
Investeren in de employee journey.
Leiderschapsontwikkeling.
1. Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden
In september 2023 is een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst (cao) afgesloten met een looptijd van 18 maanden. Gezien de inflatie en de beperkte salarisverhoging gedurende de coronapandemie is een relatief hoge salarisverhoging van 10-12% overeengekomen. Ook is de formatie van de zogeheten Werkgroep Bezetting & flexibiliteit afgesproken waarin Holland Casino samen met de sociale partners en de Ondernemingsraad streeft naar een betere werk-privébalans. Dit in verband met de onregelmatige werktijden gecombineerd met de huidige afspraak tot volledige beschikbaarheid (7 dagen per week). Deze werkgroep is na intensieve voorbereiding begin 2024 gestart met als eerste stap het uitzetten van een enquête onder de medewerkers van Holland Casino. Met de uitkomsten hiervan wordt vervolgens gewerkt aan mogelijke scenario’s om tot een betere bezetting en meer flexibiliteit voor medewerkers te komen. Ook is op verzoek van de vakbonden het project Mantelzorg gestart. Aanleiding hiervoor zijn tevens de onregelmatige werktijden, waardoor medewerkers moeilijk mantelzorg kunnen plannen. Er is een uitvraag gedaan onder alle medewerkers van Holland Casino wie mee wil werken aan een enquête en interviews. De uitkomsten hiervan en de opvolging hierop volgen in 2024.
Voorts is met de vakbonden een verlenging van het bestaande sociaal plan afgesproken. Het sociaal plan voorziet in heldere afspraken voor medewerkers ten tijde van een organisatiewijziging.
Tot slot is in het licht van de nieuwe pensioenwetgeving een nieuwe pensioenregeling overeengekomen. Deze gaat per januari 2025 in, een jaar eerder dan wettelijk voorgeschreven. De medewerkers van Holland Casino hebben via de vakbonden de mogelijkheid gehad hun stem uit te brengen. De pensioenregeling is na positieve stemming aangenomen.
2. Arbeidsmarktcommunicatie
In 2023 had Holland Casino te kampen met na-ijleffecten van de onderbezetting in 2022. De bezetting ligt in 2023 op 96%. Als positief effect bij de werving van nieuw personeel speelt het feit dat Holland Casino als staatsdeelneming met zijn maatschappelijke opdracht een imago geniet als stabiele en betrouwbare organisatie met goede arbeidsvoorwaarden en scholingsmogelijkheden. Anderzijds heeft de publiciteit rondom reclame voor online kansspelen een negatieve impact gehad op het imago.
Om nieuwe medewerkers aan te trekken, voor zowel landbased als online, is in september 2023 een nieuwe arbeidsmarktcampagne uitgerold. Daarin wordt Holland Casino als brede werkgever geëtaleerd, van beveiligingsfuncties tot kantoormedewerkers. In juni is de referral bonus geïntroduceerd, waarmee medewerkers een vergoeding van € 750 netto ontvangen nadat een nieuwe medewerker wordt aangenomen die zij hebben aangedragen.
Centraal in de werving van 2023 staat aantrekkelijk werkgeverschap, gebaseerd op goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Met de introductie van de Werkgroep Bezetting & flexibiliteit wordt in 2024 ingezet op aansprekend werkgeverschap. Om met name jonge, nieuwe medewerkers aan te trekken is het essentieel om te werken aan meer flexibiliteit en een betere balans tussen privé en werk. Ook wordt in 2024 meer ingezet op het Employer Brand door meer zichtbaar te zijn op de arbeidsmarkt, zoals op verschillende beurzen en netwerkevents van scholen.
3. Investeren in de employee journey
Duurzame inzetbaarheid
Om duurzame inzetbaarheid te bevorderen, legt Holland Casino de nadruk op drie aspecten:
Fit for your life: focus op preventie en begeleiding van verzuim en re-integratie naar werk.
Fit for your job: focus op de (door)ontwikkeling.
Fit for your future: focus op interventies die medewerkers faciliteren in het realiseren van hun volgende carrièrestap, binnen of buiten Holland Casino.
Fit for your life
Veel medewerkers van Holland Casino werken op onregelmatige werktijden. De nadruk ligt dan ook op het voorkomen en begeleiden van het verzuim en op gezond roosteren. Medewerkers krijgen cursussen en opleidingen gericht op preventie aangeboden. In 2023 is een externe partij (Anonieme Zorg) aangetrokken waar medewerkers op anonieme basis een zorgvraag, zoals een drank- of gokverslaving, kunnen adresseren. Het telefoonnummer is transparant gemeld op het intranet van Holland Casino en de rekening wordt anoniem gefactureerd aan Holland Casino.
Thuiswerkbeleid
Holland Casino kent een thuiswerkbeleid voor kantoorfuncties in de vestigingen of op het hoofdkantoor. In het beleid zijn uitgangspunten en spelregels ten aanzien van het thuiswerken opgenomen. Het thuiswerkbeleid is in 2023 geëvalueerd en voortgezet.
Verzuim
Het verzuimpercentage in 2023 bedraagt 7,7%. Het is en blijft de ambitie van Holland Casino om dit percentage te verlagen. De meldingsfrequentie ligt met 1.10 beduidend lager dan in 2022 (1.38). Het hoge verzuimpercentage valt (deels) te verklaren vanuit een maatschappelijke ontwikkeling naar een toename van mentale klachten, met name onder jongere medewerkers. Daarnaast bestaat de populatie binnen Holland Casino voor een groot percentage uit oudere collega’s die al lang voor het bedrijf werken en fysieke klachten ervaren door onregelmatig en fysiek werk. De hoge inflatie en de dalende koopkracht zorgen vaak voor financiële stress. Hiertoe is een loket geopend voor financieel advies aan medewerkers. In januari 2023 is de samenwerking met een nieuwe arbodienst De Nieuwe Arts (DNA) gestart. Human Resources heeft deze nieuwe partij wegwijs gemaakt in de specifieke aard van Holland Casino. Ook heeft HR verzuimtrainingen verzorgd voor het lijnmanagement, aangezien er na de herstructurering van 2021 niet meer iedere dag een HR-medewerker aanwezig is op iedere locatie en het management verantwoordelijk is voor zijn medewerkers inclusief verzuim.
In 2024 wordt verder ingezet op preventie. Er zal toegewerkt worden naar het bespreken van het gezondheidscijfer in plaats van het verzuimcijfer, om zo het onderwerp positief te benaderen en nog meer aandacht te geven aan preventie.
Op elke vestiging is een actuele en getoetste Risico-inventarisatie en -evaluatie aanwezig. Vereiste en gewenste verbeteringen worden doorgevoerd en gemonitord door de preventiemedewerker en het adviesteam arbeidsomstandigheden in de vestiging.
Fit for your job
Om een veilige en verantwoorde spelomgeving te waarborgen, is het niet alleen cruciaal om kennis te hebben van het spel en effectieve begeleiding te bieden. Medewerkers spelen ook een belangrijke rol in het voorkomen van kansspelverslaving en witwaspraktijken. Alle medewerkers van Holland Casino nemen deel aan de cursus Preventie kansspelverslaving. Daarnaast is afgelopen jaar energie gezet op informatiebeveiliging en privacy door een awareness campagne met onder andere een e-learning. Bovendien volgen leidinggevenden en medewerkers van de afdeling Compliance aanvullende trainingen gericht op interventies. Deze diverse cursussen worden zo nodig herzien en aangepast aan de geldende wettelijke eisen en recente inzichten.
In 2023 zijn er 1.200 vakopleidingstrajecten voor operationele functies afgerond. Naast bovengenoemde opleidingsinitiatieven hebben trainingen en cursussen plaatsgevonden op allerlei gebied die medewerkers via Studytube kunnen aanvragen.
Fit for your future
Holland Casino moedigt medewerkers actief aan en biedt ondersteuning om duurzaam inzetbaar te blijven, zowel binnen als buiten het bedrijf. In 2023 hebben 10 medewerkers gebruikgemaakt van de loopbaanvertrekregeling.
Het jaarlijkse persoonlijke loopbaanbudget van € 500 biedt medewerkers de mogelijkheid om een training, cursus of opleiding naar eigen keuze te volgen. In 2023 hebben medewerkers in totaal 1.107 opleidingen gevolgd (vergeleken met 860 in 2022). Taalcursus en persoonlijke ontwikkeling waren de meest gekozen opties.
In 2023 hebben 293 medewerkers binnen Holland Casino de overstap gemaakt naar andere functies, zowel horizontaal als verticaal. De successieplanning is verder geoptimaliseerd.
Diversiteit & Inclusie
Holland Casino hecht waarde aan het erkennen en benutten van diversiteit en inclusie. Dat geldt voor zowel gasten als voor medewerkers. Het bevorderen van een diverse en inclusieve organisatie is niet alleen cruciaal voor het aantrekken en behouden van talent, het draagt ook bij aan de betrokkenheid van medewerkers. Diversiteit en inclusie stimuleren een cultuur waarin iedereen zich welkom voelt en authentiek kan zijn, wat weer leidt tot een waardevolle mix aan denkrichtingen.
In 2023 heeft Holland Casino, mede op verzoek van zijn aandeelhouder het ministerie van Financiën, de Charter Diversiteit van de Sociaal-Economische Raad (SER) ondertekend. In lijn met het charter zijn alle medewerkers geïnformeerd en is draagvlak gecreëerd binnen de organisatie. Ook is een target gesteld voor het aantal vrouwen in leidinggevende posities, te weten in 3 jaar tijd 5% meer vrouwen in de functie van Duty Manager en Manager Operations (2023: 67% mannen, 33% vrouwen).
In 2023 werken er bij Holland Casino 2.191 mannen, 1.703 vrouwen en 1 non-binair (versus respectievelijk 2.041 mannen, 1.707 vrouwen en 0 non-binair in 2022).
Medewerkerstevredenheid
Holland Casino zet actief in op het versterken van medewerkersbetrokkenheid, aangezien betrokken medewerkers bijdragen aan een positieve gastbeleving. Vanwege de herstructurering in 2021 lag de medewerkerstevredenheid relatief laag. In 2023 is de medewerkerstevredenheid organisatiebreed met 10 punten gestegen (van -8 naar +2). De grootste toename is te zien bij de afdeling Operations (-12 naar -2). In 2023 was de respons landelijk 45% (1.500 medewerkers). In 2024 is de ambitie om een hogere respons op het medewerkerstevredenheidonderzoek te krijgen door het belang hiervan duidelijker te communiceren.
Veiligheid en integriteit
Een veilige werkomgeving is een eerste vereiste voor medewerkers van Holland Casino om hun werkzaamheden uit te kunnen voeren. De afdelingen HR en Compliance vervullen een cruciale rol in het waarborgen van de veiligheid op de werkvloer. Uit de nulmeting Integriteitsonderzoek in 2022 bleek dat integriteit een thema is dat breed leeft onder de medewerkers van Holland Casino. Onderwerpen die hierbij spelen zijn onder andere alcoholconsumptie onder medewerkers en gasten, intimidatie en discriminatie op de werkvloer. In 2023 is een terugkoppeling gegeven aan directie en het management van de regio's. In antwoord hierop is een nieuwe gedragscode opgesteld om bewustwording over integriteit onder de medewerkers te vergroten en het gesprek met elkaar aan te gaan. In de ‘Week van de Integriteit’ begin december 2023 is de gedragscode organisatiebreed geïntroduceerd onder andere met het kaartspel ‘Kaart het aan’ en de workshop ‘Over de streep’. Daarnaast is de zogeheten ‘Speak-up’-app geïntroduceerd, waarmee medewerkers anoniem een integriteitsmelding kunnen doen. Er zijn twee vertrouwenspersonen per vestiging aangewezen die een medewerker desgewenst naar een externe vertrouwenspersoon kunnen leiden. De contactgegevens van deze externe vertrouwenspersoon staan vermeld op de website.
Centraal is er een klachtencommissie ongewenste omgangsvormen, een commissie voor het melden van integriteitskwesties en een Integrity Officer. In 2023 zijn er 7 meldingen binnengekomen (2022: 2). Via de nieuw geïntroduceerde Speak-Up-app zijn 6 anonieme meldingen binnengekomen. De afdeling Compliance heeft 26 integriteitskwesties onderzocht (2022: 17 onderzoeken).
4. Leiderschapsontwikkeling
Groei en ontwikkeling van leidinggevenden staan hoog op de agenda, juist gezien de voortdurend veranderende omgeving waarin Holland Casino opereert.
In 2023 is vervolg gegeven aan het in 2022 gestarte leiderschapstraject over veranderende, maatschappelijke normen en waarden. Directie en management zijn getraind in het voeren van het goede gesprek met medewerkers. Daarnaast hebben alle leiderschapsteams in 2022 of 2023 een MMI-sessie gevolgd waarbij men inzicht heeft gekregen in ieders persoonlijke (kleuren)profiel en het teamprofiel. In 2024 ligt de focus van het leiderschapstraject op integriteit.
In 2023 is een MD-programma gestart met een aantal collega’s vanuit Operatie en Stafafdelingen om verder potentieel te ontwikkelen en breder kennis en inzicht in Holland Casino op te doen. Het verder uitbreiden van de vlootschouw, gestart bij de directie en hogere managementfuncties is afgelopen jaar verdiept tot en met shiftleader. Deze methodiek van vlootschouw geeft breed inzicht in potentieel in de organisatie en maakt dat er gericht kan worden gewerkt aan de ontwikkeling van onze medewerkers. Aan de andere kant geeft het ook inzicht in waar wellicht een tekort is in de organisatie, zodat wij ons daarop kunnen voorbereiden door op tijd te werven en/of op te leiden.