Inhoudsopgave

Compliance

Compliance

Het bestaansrecht van Holland Casino ligt in zijn maatschappelijke opdracht om veilig, eerlijk en verantwoord kansspel aan te bieden. Het actief toezien op en uitvoeren van het Preventiebeleid Kansspelen en de naleving van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), de Wet op de kansspelen (Wok) en het borgen van informatiebeveiliging & privacy zijn daarom essentieel voor het functioneren van Holland Casino.

Ontwikkelingen wet- en regelgeving 

Het publieke debat over online kansspelen in 2023 was stevig. Onder andere door aanhoudende berichtgeving over de kwaliteit van de zorgplicht en naleving van vereisten bij aanbieders van online kansspelen. Onder meer de Consumentenbond, de Nationaal Rapporteur Verslavingen en de Kansspelautoriteit publiceerden over vermeende tekortkomingen van online aanbieders op het gebied van zorgplicht en reclame. Dit heeft geleid tot diverse voornemens tot aanscherping van wet- en regelgeving.

In 2023 is tevens een nadere aanscherping van de reclamewetgeving doorgevoerd. Per 1 juli is ongerichte reclame voor online kansspelen verboden. Tot 1 juli 2024 mogen aanbieders nog wel evenementen en tv-programma’s sponsoren en tot 1 juli 2025 is sportsponsoring nog toegestaan.

De verwachting is dat in 2024 regels rondom de zorgplicht van online kansspelaanbieders worden aangescherpt en dat uit de evaluatie van de Wet Kansspelen op Afstand eveneens aanvullende wet- en regelgeving zal voortvloeien. Zo zijn er door zowel de Kansspelautoriteit als het ministerie van Justitie en Veiligheid consultaties voor aangescherpte regelgeving voor het online domein uitgevaardigd waarop kansspelaanbieders kunnen reageren. Dit betekent hoogstwaarschijnlijk dat voor online kansspelaanbieders dwingende eisen zullen gaan gelden voor onder meer maximum stortingslimieten van spelers en extra waarschuwingen. Deze nieuwe regels zullen qua implementatie een flink beroep doen op de compliance-organisatie.

Ontwikkelingen compliance

In 2023 is de afdeling Compliance wederom uitgebreid en zijn structuren en werkprocessen verbeterd. Om helder en consistent beleid en processen voor Holland Casino in te richten, is in 2023 een optimalisatieprogramma compliance opgestart. Het primaire doel van dit programma is ervoor te zorgen dat beleid en processen conform een bepaalde standaard worden opgesteld en centraal worden opgeslagen, zodat het ook weer makkelijk terug te vinden is. Hiermee wordt bereikt dat er voor beide bedrijfstakken (Landbased en Online) gestandaardiseerd(e) beleid en processen worden ingezet.

In 2023 is gewerkt aan dashboards met realtime stuurinformatie over de bedrijfsvoering. Dit stelt Holland Casino in staat om sneller inzicht te krijgen in de beheersing van de key risico’s in de bedrijfsprocessen en kan, indien noodzakelijk, tijdig worden bijgestuurd. Tevens levert deze realtime stuurinformatie het voordeel op om de verplichte rapportages voor de Kansspelautoriteit geautomatiseerd op te leveren.
 

Veilig & Verantwoord Spelen

Toonaangevend preventiebeleid Kansspelen

Holland Casino staat voor een toonaangevend preventiebeleid. Met de juiste training en middelen benaderen medewerkers de gasten proactief en gaan het gesprek aan over de risico’s van kansspel en kansspelgerelateerde problematiek. Holland Casino voert dit beleid al jaren en scherpt dit aan op basis van wetenschappelijke inzichten, samenwerking met partnerorganisaties en ervaringen van collega’s op de werkvloer. Het toezicht op uitvoering van het beleid is belegd bij de Kansspelautoriteit.

Waar het aanbod en de reclame voor vestigingen en online strikt gescheiden zijn van elkaar, vraagt onze zorgplicht voor gasten juist dat we gegevens combineren. Hoewel de overlap tussen gasten in de vestigingen en ons online aanbod beperkt blijft, is het belangrijk de gast wel over beide kanalen te volgen. Zo leidt een uitsluiting in onze vestigingen bijvoorbeeld ook tot een uitsluiting voor ons online kanaal. Tegelijk leidt een opgelegde uitsluiting voor het online aanbod ook tot een uitsluiting landbased. De processen en procedures zijn verbeterd in de uitwisseling van gegevens en zal ook in 2024 nog verdere aandacht vragen.

Samenwerking (ervarings)deskundigen, zorg en wetenschap

Holland Casino werkt samen met wetenschappers, verslavingsexperts en ervaringsdeskundigen voortdurend aan de verbetering van het preventiebeleid op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten.

Adviesgroep Preventiebeleid Kansspelen (adviesgroep PBK)

Het belangrijkste adviesorgaan voor het preventiebeleid is de adviesgroep PBK. Het preventiebeleid van Holland Casino wordt regelmatig getoetst door onze adviesgroep Preventiebeleid. De adviesgroep adviseert gevraagd en ongevraagd over onder meer de preventieve maatregelen, voorlichtingsmaterialen en interventies van Holland Casino. Daarnaast zetten zij hun onafhankelijke expertise in ter versterking van het preventiebeleid. Tevens worden relevante ontwikkelingen op het gebied van wetenschap en wet- en regelgeving besproken en omgezet tot acties. Holland Casino rapporteert jaarlijks over de uitgebrachte adviezen en de opvolging daarvan aan de Kansspelautoriteit.

In 2023 is de adviesgroep zes keer bij elkaar gekomen en heeft onder andere geadviseerd over het vernieuwde preventiebeleid, aanscherping van preventiemaatregelen voor jongvolwassenen, de informatieverplichtingen, aanscherping reclamerestricties, Alcohol-, Drugs-, Medicijnen- en Kansspelbeleid, wetenschappelijke onderzoeken en diverse rapporten zoals gokken met gezondheid van de Nationaal Rapporteur Verslavingen.

In 2023 is de samenstelling van deze groep gewijzigd. Leroy Snippe (Rodersana/Uva) heeft zijn rol beëindigd. Eind 2023 hebben Daan van Deenik (Solutions Verslavingszorg) en Arie Dijkstra (Rijksuniversiteit Groningen) aangegeven te willen toetreden tot deze groep.

Andere samenwerkingen

De directe lijn met reguliere zorgaanbieders is sinds de introductie van het centrale Loket Kansspel iets naar de achtergrond geplaatst. In 2023 zijn wel eerste afspraken gemaakt tot nauwere samenwerking met Verslavingszorg Noord Nederland (VNN) in aanloop naar de realisatie van de nieuwbouw in de gemeente Tynaarlo.

In 2023 is daarnaast een aantal nieuwe samenwerkingen aangegaan met zorginstellingen. Zo is er een rechtstreekse lijn met zorgaanbieder Ready for Change en start een samenwerkingspilot in 2024 gericht op het verbeteren van de toeleiding naar zorg.

Tot slot hebben we enkele veelbelovende pilots uitgevoerd met Pas Op Gamen en Gokken rondom ervaringsdeskundigheid in het casino. De samenwerking met ervaringsdeskundigen en de inzet van ervaringskennis zal in 2024 worden versterkt.

Wetenschappelijk onderzoek

De samenwerking met wetenschappelijke instellingen is versterkt, met als belangrijkste het project Safe Bet. In dit project met de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Erasmus Universiteit ontwikkelen we een nieuw raamwerk voor ons Preventiebeleid Kansspelen met een sterke focus op het stimuleren van gezond speelgedrag en effectieve preventieve maatregelen. Het onderzoek wordt uitgevoerd op alle spelerstypen en in 2024 is de eerste testfase. Naar verwachting wordt het onderzoek in 2026 afgerond. Daarnaast loopt er een onderzoek vanuit de UvA naar de dynamiek van verslavingen waar Holland Casino aan meewerkt.

Aanscherpingen en verbeteringen preventiebeleid 2023 en nieuw PBK 2024-2026

In 2023 heeft Holland Casino het preventiebeleid kansspelen (PBK) geëvalueerd en aangescherpt voor de periode 2024 tot en met 2026. Dit met name naar aanleiding van aangescherpte reclamewetgeving. In 2023 zijn de volgende wijzigingen en verbeteringen doorgevoerd:

  • Verankering van de no-promo-maatregel voor zowel Holland Casino Online als de vestigingen, waarin spelers op basis van preventieve maatregelen voor een bepaalde duur automatisch geen reclame meer ontvangen.

  • Uitwerking en optimalisatie van de objectieve indicator verblijfsduur in de vestigingen.

  • Implementatie van een preventie-risicoscore van gasten voor onze vestigingen.

  • Aanscherping jongvolwassenenbeleid met onder meer een bezoeklimiet en een aanscherping van het uitsluitingsbeleid voor jongvolwassenen.

  • Vernieuwing van de publieksinformatie over verantwoord spelen op de website, inclusief het papieren informatiemateriaal.

  • Verbetering van het proces rondom contact en preventief gesprek met online gasten.

Samen met de adviesgroep PBK is in 2023 is het beleid geëvalueerd en opnieuw vastgesteld. Daarmee is een nieuwe beleidsperiode 2024-2026 ingegaan waarin we uitvoering gaan geven aan het verbeterde preventiebeleid.

Preventie en interventie in onze vestigingen

Belangrijk bij het vroegtijdig onderkennen van de ontwikkeling van risicovol of problematisch speelgedrag is de risicodetectie. Dit systeem is ingericht op het herkennen van signalen en maakt gebruik van indicatoren, zoals een toenemende bezoekfrequentie of excessieve verblijfsduur. Daarnaast letten we op het gedrag van gasten in het casino en zijn onze medewerkers getraind en opgeleid om bij opvallend gedrag melding te maken. In 2023 werden er 2.648 signalen van mogelijk risicovol spelgedrag gemeld door onze medewerkers (2022: 2.226). Daarnaast ontvangen we ook signalen van bronnen buiten Holland Casino over onze gasten. In 2023 kregen we hier 108 signalen (2022: 104).

Gesprekken

Holland Casino gaat al veelvuldig in gesprek met de gast gedurende zijn bezoek. We hebben verschillende soorten gesprekken, afhankelijk van de doelgroep en risicoclassificatie van een gast.

Preventiegesprek 

Bij een preventiegesprek stimuleren we bewustwording en inzicht in het eigen gedrag en promoten we gezond speelgedrag. Hiervan zijn er in 2023 5.084 gevoerd (2022: 3.511). Een op de drie van deze gesprekken voeren we met jongvolwassenen, hoewel deze in de bezoekerspopulatie van onze vestigingen niet oververtegenwoordigd zijn. Jongvolwassenen (18 tot 24 jaar) zijn gevoeliger voor de risico’s van kansspelen. Holland Casino hanteert daarom een strenger en op deze kwetsbare groep toegespitst preventiebeleid. Zo ontvangen alle jongvolwassenen bij hun vierde bezoek aan een vestiging een flyer om hen bewust te maken van hun bezoekfrequentie en om voorlichting te geven over de risico’s van het spel. Laat een jongvolwassene een stijgende bezoekfrequentie zien, dan volgt, eerder dan bij andere gasten, een preventiegesprek. Dit gesprek is in 2023 1.553 keer gevoerd (2022: 1.224).

Persoonlijk onderhoud

Zien we risicovol gedrag bij een gast, dan voeren we een persoonlijk onderhoud. In dit gesprek worden de waargenomen signalen van risicovolgedrag besproken en toetsen we of de gast nog voldoende zelfregulerend kan spelen. Als het nodig is, ondersteunen we dat met een beperkende maatregel. In 2023 hebben we deze gesprekken 4.154 keer gevoerd (2022: 3.645).

Nazorggesprekken

Zeer waardevol zijn de nazorggesprekken die we voeren, bijvoorbeeld wanneer een bezoekbeperking of uitsluiting is afgelopen en de gast zelf besluit toch weer een bezoek te willen brengen aan Holland Casino. Aangezien het doel van bijvoorbeeld een zelfuitsluiting matiging van het speelgedrag is, bespreken we in het nazorggesprek hoe dit is bevallen en wat de gast nodig heeft om in controle te blijven. In ongeveer 30% van de nazorggesprekken neemt de gast vrijwillig een nieuwe beperkende maatregel of wordt deze door Holland Casino opgelegd. In 2023 zijn 5.098 nazorggesprekken gevoerd (2022: 5.692).

Maatregelen

Met een (beperkende) maatregel wil een gast zijn casinobezoek matigen of zich tijdelijk uitsluiten. We stimuleren dat een gast dit vrijwillig doet, omdat impliciete motivatie en keuze beter werkt dan een onvrijwillige maatregel die door Holland Casino wordt opgelegd.

Bij een uitsluiting verwijst Holland Casino de gast voor hulp en begeleiding door naar Loket Kansspel dat 24/7 bereikbaar is. Bij uitsluiting adviseert Holland Casino gasten om zichzelf vrijwillig te registreren bij het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks). Als Holland Casino de indruk heeft dat gasten het advies niet navolgen en van mening is dat de speler zichzelf of anderen schade berokkent met het speelgedrag, volgt kennisgeving bij de Kansspelautoriteit om de speler onvrijwillig te laten registreren. In 2023 is Holland Casino hier 27 keer toe over gegaan (2022: 22). Holland Casino biedt daarnaast de optie voor gasten om contact op te nemen met Assissa Consultancy. Deze organisatie bepaalt of zij hulp kunnen bieden of moeten doorverwijzen naar gespecialiseerde verslavingszorg. In 2023 is hier wederom minder gebruik van gemaakt dan het jaar ervoor. Slechts 56 keer is de hulplijn geraadpleegd (2022: 185). Deze daling is volledig verklaarbaar door het alternatief dat nu beschikbaar is voor alle aanbieders: het centrale Loket Kansspel.

Uitvoering preventiebeleid vestigingen  

Gespreksvoering

2023

2022

Aantal gesprekken

14.336

12.848

  • Preventiegesprekken jongvolwassenen (18-24)

1.553

1.224

  • Preventiegesprekken volwassenen (24+)

3.531

2.287

  • Persoonlijk onderhoud

4.154

3.645

  • Nazorggesprekken

5.098

5.692

Maatregelen

2023

2022

Aantal maatregelen

6.328

6.440

  • Bezoekbeperking (vrijwillig)

2.774

3.225

  • Dwingend opgelegde bezoekbeperkingen

212

219

  • Entreeverboden (vrijwillig)

3.100

2.607

  • Dwingend opgelegde entreeverboden

242

389

Onvrijwillige inschrijving Cruks (incl. online)

27

22

Signalen over mogelijke onmatige deelneming

2023

2022

  • Interne signalen (van medewerkers)

2.648

2.226

  • Externe signalen (van derden)

108

104

Zelfinzicht gasten

Holland Casino biedt gasten in de vestigingen en online de mogelijkheid tot zelfinzicht in hun kansspelgedrag. Met onder andere een zelftest op de website van Holland Casino kunnen gasten anoniem een indicatie van hun verslavingsrisico krijgen. Dat is in 2023 11.584 keer door bezoekers gedaan (2022: 21.009).

Beleid bewustwording medewerkers

Onze medewerkers spelen een belangrijke rol bij de preventie van kansspelverslaving en andere kansspelproblematiek, maar medewerkers kunnen zelf ook vatbaar zijn voor problematisch gedrag. Holland Casino voert een beleid met betrekking tot Alcohol, Drugs, Medicijnen en Kansspelverslaving (ADMK). Dit beleid is in 2023 nadrukkelijker onder de aandacht gebracht bij medewerkers om de bewustwording van de risico's voor kansspelproblematiek te vergroten. De informatieverstrekking is geactualiseerd. Ook is de mogelijkheid om gebruik te maken van zorg in 2023 aanmerkelijk vergroot door het afsluiten van een contract met de organisatie Anonieme Zorg waar medewerkers anoniem en laagdrempelig geholpen kunnen worden. We zetten ervaringsdeskundigen in die tijdens het werk met medewerkers ervaringen delen over hun kansspelverslaving. Hiermee hopen we een open cultuur te stimuleren en risico’s makkelijker bespreekbaar te maken.

Preventie en interventie Holland Casino Online

Het preventie- en interventiebeleid van Holland Casino Online is primair datagestuurd. Met een AI-ondersteund risicodetectiesysteem worden op basis van het spelgedrag van gasten risicoprofielen gemaakt. Volgt uit het detectiesysteem een kwalificatie hoog risico, dan wordt contact gezocht met de gast. Blijft contact met de gast uit, dan wordt het account beperkt of uiteindelijk geschorst.

Om de kwetsbare groep jongvolwassenen aanvullend te beschermen, kent Holland Casino Online een stortingslimiet van 400 euro voor jongvolwassenen, enkel op te hogen na interactie met Customer Services en het overleggen van gegevens omtrent inkomen. Van deze mogelijkheid wordt door jongvolwassenen nauwelijks gebruikgemaakt.

Gesprekken

In 2023 vonden er in totaal 6.939 preventie- of persoonlijke onderhouden met online spelers plaats (2022: 8.925), 140 gesprekken met jongvolwassen spelers (2022: 325) en 3.720 nazorggesprekken (2022: 1.213). Ondanks de daling van het aantal actieve spelers bij Holland Casino Online is het aantal gesprekken in relatieve zin toegenomen.

Uitvoering pbk online in cijfers  

Gespreksvoering preventiebeleid online

2023

2022

Aantal gesprekken

10.799

10.7881

  • Voorzorg-, preventiegesprekken en persoonlijke onderhouden

6.939

8.925

  • Nazorggesprekken

3.720

1.538

  • Gesprekken jongvolwassenen

140

325

1 Deze cijfers zijn gecorrigeerd ten opzichte van het jaarverslag van 2022.

Preventieve communicatie

2023

2022

Preventieve pop-ups

267.863

296.832

Preventieve e-mails

41.043

55.487

Maatregelen

Met een (beperkende) maatregel wil een gast zijn online casinobezoek matigen of zich tijdelijk uitsluiten. We stimuleren dat een gast dit vrijwillig doet, omdat impliciete motivatie en keuze beter werkt dan een onvrijwillige maatregel die door Holland Casino Online wordt opgelegd. Het aantal time-outs is in 2023 verder gestegen ondanks de dalende spelersaantallen. Tegelijkertijd zagen we het aantal langere uitsluitingen dalen. Het vermoeden is dat dit met de toenemende aantallen registraties in Cruks te maken heeft. Als spelers zich centraal uitsluiten is dat ook te prefereren, boven een eenzijdige uitsluiting bij één aanbieder.

2023

2022

Time-outs <6 mnd (vrijwillig)

35.732

27.656

Zelfuitsluiting >6 mnd (vrijwillig)

23.332

33.563

Online uitsluiting (opgelegd)

305

653

Aanwijzing controledatabank

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft op basis van uitgevoerde testen geconstateerd dat de controledatabank (CDB) van Holland Casino niet voldeed aan de daaraan gestelde eisen. Daarop heeft zij op 13 juni 2023 aan Holland Casino een maatregel opgelegd wegens een vermeende overtreding van de toepasselijke regelgeving aangaande de technische en operationele eisen ten aanzien van de controledatabank (CDB) en besloten tot een vroegtijdige openbaarmaking (op 16 november 2023) van de bewuste maatregel.

Holland Casino heeft (o.a. bij de rechter) verweer gevoerd tegen deze maatregelen. De Ksa heeft recentelijk naar aanleiding van een nieuwe controletest geoordeeld dat Holland Casino niet meer in overtreding is. Holland Casino is in gesprek met de Ksa over de voorwaarden waaronder de maatregel definitief kan worden opgeheven.

Reclamebeleid

No-promo

In 2023 is de reclamewetgeving aangescherpt. Ongerichte reclame-uitingen over online kansspelen zijn verboden, er mag niet geadverteerd worden met bekende personen en elke promotionele activiteit wordt gezien als reclame. In reactie hierop heeft Holland Casino in 2023 een nieuwe PBK-maatregel getroffen: de No-promo. Deze preventieve maatregel gaat verder dan de huidige wet voorschrijft en voegt alle restricties (reclamerestrictie, restrictie participeren loyalty-programma’s, stringentere deelnamevoorwaarden promotionele acties) samen. De No-promo geldt voor kwetsbare groepen zoals jongvolwassenen en (ex)kansspelverslaafden. Holland Casino hanteert de doelgroep ruimer en koppelt de No-promo aan de bezoekbeperking en het entreeverbod en kent een vaste looptijd. Dankzij deze vereenvoudiging ontstaat meer duidelijkheid voor onze gasten en medewerkers.

Reclame Code Commissie

Holland Casino heeft in 2023 één klacht gekregen bij de Reclame Code Commissie (2022: 1) voor vermeende reclame voor zijn vestigingen. Deze klacht is ongegrond verklaard omdat het geen reclame, maar een redactioneel artikel betrof.

Procedure navigatieknop

Holland Casino is in 2022 een procedure gestart tegen een door de Ksa opgelegde maatregel en een bijbehorend publicatiebesluit vanwege een vermeende overtreding van het Besluit kansspelen op afstand (Bkoa). De maatregel heeft als insteek dat Holland Casino vermeende reclame- en wervingsactiviteiten voor (activiteiten in) vestigingen van Holland Casino, op zijn website voor zijn online kansspelactiviteiten dient te verwijderen en verwijderd te houden. Holland Casino voldoet al geruime tijd aan deze maatregel. Er loopt momenteel nog wel een hoger beroepsprocedure bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Holland Casino is in afwachting van de uitkomst van deze procedure.

Eerlijk en betrouwbaar aanbod

Het spelaanbod van Holland Casino moet eerlijk en betrouwbaar zijn. Holland Casino beschikt over betrouwbaar en gekwalificeerd personeel en spelmaterialen die voldoen aan objectieve technische minimum standaarden en vastgestelde uitkeringspercentages. De selectie- en aannameprocedures voor medewerkers zijn grondig. Medewerkers worden continu getraind en opgeleid om het spel op een veilige en verantwoorde manier aan te bieden.

In 2023 zijn 1.073 nieuwe speelautomaten getest en in orde bevonden door daartoe geaccrediteerde testlaboratoria, zoals Gaming Lab International (GLI). Na het verkrijgen van een toelatingsbewijs van de Ksa, kunnen de speelautomaten in de vestigingen aangeboden worden. Voordat cilinders, een Money Wheel of schudmachines ingezet worden, zijn deze door GLI gekeurd en gecertificeerd. De cilinders en het Money Wheel worden twee keer per jaar gecontroleerd. Schudmachines worden één keer per jaar gecontroleerd.

Bij de introductie van nieuwe speelautomaten en spellen wordt daarnaast een risicoanalyse voor kansspelverslaving van het spel gemaakt. In 2023 is dit gedaan met de ASTERIG-methode, die specifiek ontworpen is om het risicopotentieel van kansspelproducten te meten. Het is wettelijk verplicht een medewerker in dienst te hebben die deze risico-inventarisatie uitvoert. Deze functie heeft Holland Casino ondergebracht bij de afdeling Compliance.

Fraudebestrijding

Het tot een minimum beperken van fraude en criminaliteit heeft bij Holland Casino de hoogste prioriteit. Om fraude tegen te gaan, organiseert Holland Casino met regelmaat trainingen. Naast aandacht voor procedures en spelcontroles wordt ook getraind op het beter herkennen van en ingrijpen op fraude. Het aantal geconstateerde fraudegevallen in 2023 is 19 (2022: 18).

Tegengaan van matchfixing

Bij matchfixing worden spelers, scheidsrechters of andere officials omgekocht om de uitslag van een wedstrijd te beïnvloeden. Om dit tegen te gaan, heeft Holland Casino Online een matchfixingbeleid opgesteld. Dagelijks worden sportweddenschappen gemonitord op afwijkende inzetten en bijzondere omstandigheden. Als dit het geval lijkt, wordt door een team van analisten binnen Holland Casino Online onderzoek gedaan. In 2023 zijn in totaal twee onderzoeken naar matchfixing (2022: 3) uitgevoerd. Deze zijn ook gemeld aan de FIU. Ook zijn in 2023 419 (2022: 266) meldingen van mogelijk verdachte sportwedstrijden onderzocht. Hiervan is echter geen betrokkenheid van spelers van Holland Casino Online vastgesteld.

Matchfixing is problematisch voor de sport waarop gewed wordt. Holland Casino Online wil ook bij het beschermen van sporters in Nederland een rol van betekenis spelen. Daarom is Holland Casino in september 2022 een driejarig maatschappelijk partnership aangegaan met de Vereniging van Contractspelers (VVCS). De VVCS bestrijdt matchfixing door het voorlichten, ondersteunen en nazorgen van alle sporters die actief zijn in de Keukenkampioen en Eredivisie. Met de samenwerking zijn de uitrol van de RedButton-app, waar matchfixing(pogingen) anoniem gemeld kunnen worden en de opzet van een intensief anti-matchfixingprogramma voor het Nederlandse professionele voetbal mede mogelijk gemaakt.

Anti-witwasbeleid

Het anti-witwasbeleid kent drie belangrijke pijlers: risicoclassificatie en cliëntenonderzoek, het monitoren van de zakelijke relaties en transacties en het melden van ongebruikelijke transacties aan de Financial Intelligence Unit Nederland (FIU).

In 2023 werden 1.347 (2022: 1.350) ongebruikelijke transacties gemeld op basis van subjectieve indicatoren. Het aantal opgelegde entreeverboden ligt op 1.169 (2022: 193). De stijging is toe te wijzen aan het feit dat de online kansspelmarkt nog jong is en dat het geruime tijd kan duren voordat een meldgrens wordt bereikt. Daarnaast heeft Holland Casino gezien de toename in meldingen een automatiseringsslag gemaakt op het melden van deze transacties, waardoor meldingen uit 2022 gebundeld zijn en in 2023 aan de FIU zijn gemeld.

Het aantal in 2023 gemelde ongebruikelijk objectieve transacties heeft betrekking op 509 depotstortingen (2022: 511), 1.899 overboekingen en opnamen binnen Holland Casino met debit- en creditcard (2022: 1.471), 6.058 contante transacties van meer dan € 10.000 inclusief vreemde valutatransacties (2022: 5.876) en 6 overige meldingen (2022: 6). Online zijn 1.065 meldingen aan de FIU gedaan (2022: 1.098), dit betreffen samengestelde transacties van € 15.000 of meer per speeldag.

Meldingen van Holland Casino aan de FIU (inclusief nameldingen)

Gemeld op basis van objectieve indicatoren

Gemeld op basis van subjectieve indicatoren

Totaal

Vestigingen

Online

Vestigingen

Online

2023

8.472

1.065

1.312

35

10.884

2022

7.864

1.098

1.254

96

10.312

2021

2.557

429

695

0

3.681

2020

2.370

1.071

nvt

3.441

2019

2.396

1.852

nvt

4.248

Aantal entreeverboden* 

Aantal

2023

1.169

2022

193

2021

70

2020

193

2019

92

1 Betreft entreeverboden met mogelijke witwasrisico's.
Verbetering processen

Holland Casino werkt continu aan de verbetering van beleid en processen en anticipeert doorlopend op nieuwe ontwikkelingen in wet- en regelgeving, zoals de Leidraad Wwft die in 2023 is herijkt door de Ksa.

In december 2023 is een pilot gestart met het automatiseren van cliëntonderzoeken. Tot op heden krijgen gasten met een ongebruikelijke transactie een uitnodiging voor een gesprek in de vestiging. In de nieuwe pilot krijgt de gast voorafgaand aan toegang tot het casino een toelichting op het proces rondom een Wwft-onderzoek en een standaard vragenlijst. Vervolgens verloopt de communicatie tussen de gast en een analist van Holland Casino direct via e-mail en niet meer via een medewerker. Dit versnelt het proces en verlaagt het risico op het verrichten van verdachte transacties, aangezien een gast zolang die in een Wwft-procedure zit, geen toegang meer krijgt tot Holland Casino.

Het PEP-beleid (Politically Exposed Persons) is in 2023 verbeterd. Dankzij een filter in het systeem is er een reductie van 95% valse meldingen, waardoor minder gasten onnodig moeten worden bevraagd als potentiële PEP. Daarnaast is een automatiseringsslag gemaakt, waardoor bij identificatie en risicoclassificatie van de PEP het proces versneld en efficiënter verloopt.

Ontwikkelingen toezicht Wwft

Tegen de aanwijzing die we in 2019 hebben gekregen vanwege vermeende overtreding door Holland Casino van de Wwft, is Holland Casino in hoger beroep gegaan bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. Dit omdat Holland Casino meer helderheid wil over de precieze invulling van richtlijnen en hoe die in de praktijk volgens de Ksa dagelijks uitvoerbaar moeten worden gemaakt. Zo willen we nieuwe misverstanden over de uitvoering van de wet in de toekomst voorkomen. De inhoudelijke behandeling bij het College heeft eind 2023 plaatsgevonden. Holland Casino verwacht in het eerste half jaar van 2024 een uitspraak in deze zaak te ontvangen. Ten overvloede is reeds in 2020 door de Ksa bevestigd dat Holland Casino de aanwijzing in voldoende mate had opgevolgd.

In 2022 heeft de Ksa een toets gedaan op de afhandeling van cliëntonderzoeken bij Holland Casino. De Kansspelautoriteit heeft op grond van de uitkomst besloten om Holland Casino in 2023 een maatregel op te leggen. Holland Casino heeft de zijn ter beschikking staande rechtsmiddelen ingezet om zich tegen deze maatregel te verzetten.

Informatiebeveiliging & Privacy

Gasten van Holland Casino moeten kunnen vertrouwen dat hun gegevens veilig zijn. De borging hiervan is belegd binnen de afdeling Compliance. In 2023 is verder vormgegeven aan de verdere volwassenwording op het gebied van Informatiebeveiliging en Privacy (verder IB&P). Het IB&P-beleid is kritisch geëvalueerd en aangevuld, de risico’s zijn hernieuwd in kaart gebracht en er is een monitorings- en controlecyclus ingericht.

Ook is er geïnvesteerd in de aanschaf van tooling om de wettelijke uitvoeringstaken ten aanzien van informatiebeveiliging & privacy te verbeteren. Daarnaast is in 2023 geïnvesteerd in een uitgebreid awareness programma, waarbij een verplichte e-learning training is geactualiseerd, er specifieke voorlichting is gegeven bij alle stafafdelingen en zijn er verschillende phishing campagnes uitgevoerd.

Tot slot is het proces van incidentmeldingen en registraties verder verbeterd. In 2023 zijn er in totaal dertig mogelijke datalekken gemeld (2022: 12). Hiervan zijn zeven bij de Autoriteit Persoonsgegevens gemaakt, vier bij de Ksa en zeven keer diende de betrokkene te worden geïnformeerd. 

Preventiebeleid Kansspelen

Het PBK van Holland Casiono is gebaseerd op vier pijlers:

1.  Identificatie en registratie

Alle gasten van Holland Casino zijn verplicht zich te legitimeren: zowel online als bij binnenkomst in een van de vestigingen. Dit wordt opgenomen in het bezoekersregistratiesysteem van Holland Casino. Daardoor heeft Holland Casino een beeld van de gasten en kunnen gegevens over bezoekfrequentie en spelgedrag gekoppeld worden aan het profiel van de gast. Daarnaast wordt gebruikgemaakt van het door de Ksa ontwikkelde Centraal register uitsluiting kansspelen (Cruks).

2.  Voorlichting en bewustwording

Ons preventiebeleid richt zich in belangrijke mate op voorlichting en bewustwording over spelgedrag. Daarnaast beschikt Holland Casino zowel online als in de vestigingen over verschillende hulpmiddelen om inzicht in verantwoord spelgedrag te bevorderen. Medewerkers voeren preventiegesprekken, waarin gasten inzicht krijgen in het eigen gedrag, op risico’s worden gewezen en worden gestimuleerd om grenzen te stellen of gasten doen een zelftest.

3.  Monitoren

Gasten van de vestigingen worden zes en achttien maanden na het preventiegesprek gemonitord op basis van bezoekfrequentie en speelgedrag. Dit gebeurt op basis van een kwalitatieve analyse van bijvoorbeeld door medewerkers gemelde signalen zoals het niet nemen van pauzes en incidenten in de speelzaal, in combinatie met objectieve indicatoren als bezoekfrequentie en verblijfsduur. Deze analyse bepaalt of een gast in aanmerking komt voor een preventiegesprek of een persoonlijk onderhoud. Online worden gasten voortdurend gemonitord met het risico­detectiesysteem BetBuddy.

4.  Interventie

Tijdens een gesprek informeren medewerkers gasten over de bevindingen van de monitoringsfase en worden eventuele maatregelen om het speelgedrag te matigen besproken, zoals een bezoekbeperking of entreeverbod. Online is daarnaast een time­out mogelijk die qua lengte kan variëren. Ook kunnen gasten zowel online als in een vestiging verschillende limieten als speelduur of de hoogte van het te storten geld instellen.

In het kader van bewustwording is het belangrijk dat gasten vrijwillig instemmen met een bezoekbeperking of entreeverbod. Wanneer een gast niet meer in staat wordt geacht zelf verantwoordelijkheid te nemen, legt Holland Casino een maatregel op. Als een gast na afloop van een beperkende maatregel terugkomt, vindt altijd een nazorggesprek plaats. Ook wanneer het vermoeden bestaat dat een speler met het speelgedrag zichzelf en/of naasten schade kan toebrengen, kan Holland Casino de toegang tot het (online) casino ontzeggen. Holland Casino adviseert bij een entreeverbod gasten altijd om zich aan te melden bij Cruks en wijst op de hulpmogelijkheden bij Loket Kansspel.